De warenmarkt is belangrijk voor de leefbaarheid van binnensteden en voor de andere ondernemers in de stad. Die waarde kan verhoogd worden – mits retailers kijken naar de kansen.

 

De warenmarkt is een wat onderbelicht deel van de totale retailmarkt. Als je kijkt naar het aandeel van de warenmarkt in de totale retailomzet – slechts 1 tot 2 procent – is dat wellicht logisch. De waarde van de warenmarkt is echter veel groter dan het omzetaandeel doet vermoeden.


De markt is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad, zorgt voor extra traffic waarvan ook winkels en horeca kunnen profiteren en heeft een sociale functie als ontmoetingsplaats voor inwoners en bezoekers. Die waarde kan echter nog veel beter benut worden.


De meeste markten vinden plaats op publieke grond. De gemeente is eigenaar van die grond en stelt de markt in via een ‘instellingsbesluit’. Dat besluit moet niet zomaar worden genomen. Er moet een visie aan ten grondslag liggen, aldus retailconsultant Maarten de Graaf die veel onderzoek heeft gedaan naar warenmarkten. “De gemeente moet...