Verpakkingsvrije supermarkten mislukten in de fysieke wereld al meermaals. Na het faillissement van Pieter Pot leek online hetzelfde te gebeuren. Inmiddels is het bedrijf voortvarend aan een nieuw leven begonnen.

 

April. Een week nadat de webshop van Pieter Pot na maandenlange sluiting weer was heropend, klotsten de bestellingen tegen de plinten. 4.500 in een week tijd, met gemiddeld zo’n 17 artikelen per bestelling. “Zo’n groot aantal hebben we zelfs voor onze doorstart nog nooit gehad”, jubelt oprichter Jouri Schoemaker tegenover De Telegraaf.


“Het loopt storm en we hebben de organisatie opgeschaald om alle bestellingen op tijd te bezorgen en alle schappen op tijd te vullen voor nieuwe orders.” Daar zag het in december 2023 nog niet naar uit. Pieter Pot werd toen, na problemen die al tijden speelden, failliet verklaard. Een combinatie van hoge kosten en afzwakkende groei bracht de onlinesupermarkt in financiële moei lijkheden. Investeerders werden terughoudend en wilden resultaten zien. Daardoor was er onvoldoende geld om die resultaten te realiseren. Een vicieuze cirkel...