Bladeren en takken van gekapte bomen gaan bij Meet Tree niet de versnipperaar in, maar zijn een cruciaal ingrediënt voor cosmetica en snoepjes. Het botanische merk opende zijn tweede winkel in het drukke shopdistrict Ginza, Tokio. Dat moet vooral een plek zijn om de natuur te ervaren.
Shinrin-yoku, letterlijk vertaald als ‘baden in de atmosfeer van een bos’, is een populair fenomeen in Japan. Je haalt niet even snel een frisse neus, maar ervaart het bos met al je zintuigen. Je hoort de vogelgeluiden, voelt de boomschors en ruikt de bladeren. Die meditatieve boswandelingen zijn hier een populaire therapie tegen stress en futloosheid. Dat het bos bij veel mensen een belangrijke plek heeft, is niet zo verwonderlijk in een land dat voor ongeveer twee derde bedekt is met uitgestrekte wouden.
In het luxueuze shopdistrict Ginza in de hoofdstad Tokio is sinds begin dit jaar Meet Tree te vinden. De naam zegt het al: een winkel waar consumenten bomen kunnen ontmoeten. Of beter gezegd, afgeleiden van bomen. Bij Meet Tree vind je namelijk skincare en zoetwaren gemaakt van oliën uit de bladeren van de...
Bladeren en takken van gekapte bomen gaan bij Meet Tree niet de versnipperaar in, maar zijn een cruciaal ingrediënt voor cosmetica en snoepjes. Het botanische merk opende zijn tweede winkel in het drukke shopdistrict Ginza, Tokio. Dat moet vooral een plek zijn om de natuur te ervaren.
Shinrin-yoku, letterlijk vertaald als ‘baden in de atmosfeer van een bos’, is een populair fenomeen in Japan. Je haalt niet even snel een frisse neus, maar ervaart het bos met al je zintuigen. Je hoort de vogelgeluiden, voelt de boomschors en ruikt de bladeren. Die meditatieve boswandelingen zijn hier een populaire therapie tegen stress en futloosheid. Dat het bos bij veel mensen een belangrijke plek heeft, is niet zo verwonderlijk in een land dat voor ongeveer twee derde bedekt is met uitgestrekte wouden.
In het luxueuze shopdistrict Ginza in de hoofdstad Tokio is sinds begin dit jaar Meet Tree te vinden. De naam zegt het al: een winkel waar consumenten bomen kunnen ontmoeten. Of beter gezegd, afgeleiden van bomen. Bij Meet Tree vind je namelijk skincare en zoetwaren gemaakt van oliën uit de bladeren van de Hinoki-cipres, een boomsoort die vroeger gebruikt werd voor de bouw van paleizen en tempels.
Op het eerste gezicht is het geen alle daagse verkoopcombinatie: snoep en huidverzorging. Het lifestylemerk is in 2018 opgericht door een houtbedrijf. Maruyama Mokuzai is al een eeuw actief en is verantwoordelijk voor het beheer en behoud van bossen. In de traditionele bosbouwsector werden bladeren en takken weggegooid, omdat die onhandig zijn bij het transporteren van boomstammen. De oliën uit die bladeren en takken vormen nu de basis van het Meet Tree-assortiment. ‘We willen dat consumenten het gevoel van bosbaden ervaren zonder dat ze naar het bos hoeven’, zegt het merk op zijn website.
Hier ontmoeten shoppers de bijzondere bomen waar Japan om bekend is
Gevoel van een bos
In 2021 opende het bedrijf zijn eerste Meet Tree-locatie in thuishaven Nakatsugawa. “Het is belangrijk om niet alleen een winkel te openen in de geboortestad, maar ook in Tokio en vooral in Ginza”, vertelt architect Yuri Naruse van Naruse Inokuma Architects aan onlineplatform Tecturemag. In dit gebied stonden ooit veel houten huizen.
De nieuwe winkel in Tokio moet nog meer dan de eerste locatie het gevoel van een bos oproepen. “We wilden in het ontwerp de wortels van het houtbedrijf laten zien. De volgende vraag was hoe je 2 verschillende productgroepen op 1 verdieping kunt scheiden”, aldus Naruse. De oplossing is gevonden in 2 houten gewelven van cipressenhout, die de ruimte verdelen in een cosmetica- en zoetwarengebied. Het assortiment van die laatstgenoemde zone bestaat uit onder andere kastanjesnoepjes – een specialiteit uit Nakatsugawa. ‘Hout wordt vaak geassocieerd met het gebruik in de bouw, maar het kan ook worden gebruikt als grondstof voor papier en als brandstof. Als het wordt gekapt slaat het water op en speelt het een belangrijke rol bij de bescherming van de bodem’, laat het merk Meet Tree weten. ‘Zelfs als het wordt gekapt, kan het jaren later nog worden geregenereerd.’ De laatste jaren komt er volgens het merk echter steeds meer goedkoop hout van overzee. ‘De Japanse bosbouwindustrie wordt zo geruïneerd, maar we moeten haar doorgeven aan toekomstige generaties.’
'Het ontwerp moet de wortels van het bedrijf laten zien’
Consumenten kunnen hier terecht voor onder andere kastanjesnoepjes – een specialiteit uit Nakatsugawa.
De winkelruimte wordt door 2 houten gewelven van cipressenhout verdeeld in een cosmetica- en zoetwarengebied.
'We moeten de Japanse bosbouwindustrie doorgeven aan de volgende generatie'
Meet Tree wilde graag een winkel in dit deel van Tokio openen, omdat er ooit veel houten huizen stonden.
Shinrin-yoku is een populair fenomeen in Japan
Voor de producten worden oliën uit de bladeren van de Hinoki-cipres gehaald. Deze boomsoort werd vroeger gebruikt voor de bouw van paleizen en tempels.
Ook voor de zoetwaren wordt olie uit de bladeren van de Hinokicipres gebruikt.
'We willen dat consumenten hier het gevoel van bosbaden ervaren, zonder dat ze naar het bos hoeven'