ChatGPT kun je niet gebruiken om je merk te laten groeien. Dat klinkt nogal heftig, maar hear me out. Je kunt je merk er niet mee laten groeien, omdat de antwoorden voorspelbaar zijn. Het is namelijk het gemiddelde van het gehele internet.


Nu is het voorspellen ook het doel van ChatGPT. Het is ‘simpelweg’ (hoe verbluffend de techniek ook is) een goede voorspelling van de volgende letter of het volgende woord in de zin.


De hamvraag is dan vervolgens: hoe kun je je merk bovengemiddeld laten groeien met gemiddelde input? Hoe kun je – de juiste – AI en machinelearning inzetten om je merk echt te laten groeien?


Eerst moeten we onderscheid maken tussen de drie verschillende soorten AI. Allereerst is er de bekendste: generatieve AI (zoals ChatGPT). Deze vorm van kunstmatige intelligentie werkt goed om te voorspellen wat je wilt horen, want het heeft geleerd over alles wat er op het internet is geplaatst. Prima dus als je een gedegen marketingplan wilt uittypen. Je krijgt het gemiddelde van alle marketingplannen die op internet zijn verschenen.


De tweede bestaat al veel langer,...