Hoe gaat het met de RetailRookies? World of Nix

Hoe gaat het met de RetailRookies? World of Nix

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Wim Boekema van alcoholvrije slijterij World of Nix. 


Genieten van bijzondere drankjes tijdens de maaltijd of vrijmibo zonder bonkend voorhoofd de dag erop? Het klinkt als een droom. Toch is het precies het idee achter World of Nix. De oud-RetailRookie opende in 2021 in Haarlem de eerste alcoholvrije slijterij. Al was het toen nog onder de naam Nix & Nix. Sinds die tijd heeft de man erachter, founder Wim Boekema, bepaald niet stilgezeten. “Er zijn 2 winkels bijgekomen in Amsterdam”, vertelt hij, “en een goed lopende webshop. Ook verschepen we onze dranken inmiddels naar het buitenland. Goede alternatieven voor alcoholische dranken worden steeds serieuzer genomen en...

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Wim Boekema van alcoholvrije slijterij World of Nix. 


Genieten van bijzondere drankjes tijdens de maaltijd of vrijmibo zonder bonkend voorhoofd de dag erop? Het klinkt als een droom. Toch is het precies het idee achter World of Nix. De oud-RetailRookie opende in 2021 in Haarlem de eerste alcoholvrije slijterij. Al was het toen nog onder de naam Nix & Nix. Sinds die tijd heeft de man erachter, founder Wim Boekema, bepaald niet stilgezeten. “Er zijn 2 winkels bijgekomen in Amsterdam”, vertelt hij, “en een goed lopende webshop. Ook verschepen we onze dranken inmiddels naar het buitenland. Goede alternatieven voor alcoholische dranken worden steeds serieuzer genomen en komen meer en meer uit het verdomhoekje.”


Sommeliers en sterrenkoks

In het alcoholvrije assortiment van World of Nix vinden we onder meer wijnen, biertjes, cocktails en sterke dranken. Steeds meer mensen hebben volgens de founder behoefte aan een alcoholvrij alternatief dat net zoals een wijn met historie meerdere lagen heeft, of een smakelijk gerecht tot grotere hoogten brengt. World of Nix maakte de afgelopen jaren dan ook de nodige groei door; een verdubbeling per jaar. De dranken worden op verschillende niveaus opgepikt. 
“Ook door mensen die hun hele leven al met smaak bezig zijn, zoals sommeliers en sterrenkoks. Voor Ron Gastrobar hebben we een alcoholvrije wijnkaart samengesteld en we maken cocktails voor de Moeke-brasseries. Ook staan we op festival Down the Rabbit Hole.”


Boekema runt zijn bedrijf samen met co-founder Frederike de Groot. Om de groei in goede banen te leiden werden medewerkers aangetrokken voor marketing en communicatie en administratie en later ook een cocktailshaker. Taken uitbesteden hoort ook bij groei. “Het online fulfilment hebben we nog best lang zelf gedaan”, zegt Boekema. “Maar dat is sinds kort ook ondergebracht bij anderen. We bekijken doorlopend hoe we de processen slimmer kunnen aanpakken.”


Leerproces 

De weg van een startup zit meestal vol hobbels. World of Nix vormt daarop geen uitzondering. Terugblikkend noemt Boekema het vooral een pad vol testen en uitproberen, oftewel: als 1 groot leerproces. De alcoholvrije slijter moest de markt waarin hij opereert voor een groot deel zelf bouwen. World of Nix experimenteerde met locaties door pop-ups te openen in bijvoorbeeld Leiderdorp, Heerhugowaard en Tilburg. “Daar testten we op laagdrempelige wijze wat ervoor nodig is om een slijterij te runnen. Een cruciaal deel in ons concept is dat je alles moet kunnen proeven. Maar ja, dan moet er natuurlijk wel publiek zijn.”


Op die locaties ontbrak het aan voldoende traffic, zo ontdekten de founders van het merk. “Misschien waren we te vroeg”, zegt Boekema. “Hoe dan ook is er simpelweg een grote stroom mensen nodig, een sterke groep. Dat is een uitdaging. Zeker als je niet onderneemt in een bestaande markt. Het is een kwestie van uitproberen.”


Sceptici

Met de 2 vestigingen in Amsterdam en de winkel in Haarlem lijkt World of Nix zijn plekje daar in ieder geval wel te hebben veroverd. En de ambitie reikt verder. De founders willen op termijn meer alcoholvrije drankenzaken openen, als zelfstandige slijterij of shop-in-shop. 


In bredere zin hoopt Boekema dat de markt van alcoholvrije dranken een zekere volwassenheid bereikt. “Het zou mooi zijn als je over 10 jaar, net zoals steeds vaker het geval is met vegetarisch eten, in elk restaurant een goede alcoholvrije drank kunt krijgen”, zegt hij. “En ook, dat het idee dat alcoholvrije wijn niet te zuipen is, zoals sceptici nog weleens beweren, tot het verleden behoort. Er bestaan zo veel mooie producten. Wij schenken onze bubbels ook op events. 98 procent van de mensen merkt niet eens dat er geen alcohol in zit.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!