Ceo vanHaren: 'We willen een lovebrand zijn'

Ceo vanHaren: 'We willen een lovebrand zijn'

Bastiaan van Loon staat sinds 1 januari aan het roer van familiebedrijf vanHaren. De afgelopen jaren was hij directeur winkeloperatie bij Vomar en managing director bij Aldi. Met zijn jarenlange retailervaring uit de supermarktbranche ziet hij kansen genoeg om het schoenenbedrijf verder uit te bouwen. “In de schoenenbranche maken medewerkers op de werkvloer nóg meer verschil dan in de supermarkt.”

In het afgelopen boekjaar boekte vanHaren in Nederland een omzet van bijna 211 miljoen euro. Dat is een stijging van 8,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal werden er in Nederland zo’n 6,1 miljoen paar schoenen verkocht. De nieuwe ceo gaat veel energie steken in het behouden van een gezond businessmodel. “Dat is belangrijk, want veel bedrijven in de non-foodbranche hebben het zwaar.” 

Wat neemt u mee vanuit de supermarktsector naar de schoenenbranche? 

“Het is heel gaaf om de stap te zetten naar de schoenenbusiness. Het is een heel andere markt, met...

Bastiaan van Loon staat sinds 1 januari aan het roer van familiebedrijf vanHaren. De afgelopen jaren was hij directeur winkeloperatie bij Vomar en managing director bij Aldi. Met zijn jarenlange retailervaring uit de supermarktbranche ziet hij kansen genoeg om het schoenenbedrijf verder uit te bouwen. “In de schoenenbranche maken medewerkers op de werkvloer nóg meer verschil dan in de supermarkt.”

In het afgelopen boekjaar boekte vanHaren in Nederland een omzet van bijna 211 miljoen euro. Dat is een stijging van 8,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal werden er in Nederland zo’n 6,1 miljoen paar schoenen verkocht. De nieuwe ceo gaat veel energie steken in het behouden van een gezond businessmodel. “Dat is belangrijk, want veel bedrijven in de non-foodbranche hebben het zwaar.” 

Wat neemt u mee vanuit de supermarktsector naar de schoenenbranche? 

“Het is heel gaaf om de stap te zetten naar de schoenenbusiness. Het is een heel andere markt, met heel ander klantgedrag en andere ontwikkelingen. Ik zie heel veel kansen en mogelijkheden om het succes van vanHaren verder uit te bouwen en denk dat ik veel waarde kan toevoegen aan vanHaren zodat we op die manier met elkaar nog succesvoller kunnen groeien. 

De supermarktsector is echt een centenbusiness: er moet gevochten worden voor iedere cent. In de non-foodbranche en schoenenbranche heb je met andere marges te maken. Met het discountdenken, wat in bepaalde delen van de supermarkt ook terugkomt, kun je ervoor zorgen dat het winstgevendheidsmodel van vanHaren verder verbetert. Daar heb ik zeker waarde toe te voegen. 

In de supermarktsector is men nog noodzakelijker klantgedreven. Daarmee kunnen we de klantgedrevenheid van vanHaren ook verbeteren. En het in de gaten houden van hoe het landschap eruitziet: wat doet de concurrent en wat doen wij? Hoe gaan we daarmee om en hoe zorgen we dat wij de winnaar zijn? 

Ook op het gebied van innovatie lopen supermarkten meestal voorop ten opzichte van de non-foodbranche. Bepaalde innovaties kan ik wel degelijk meenemen hier bij vanHaren.”

Er gebeurt veel in het landschap van schoenen en discount. Branchegenoot Bristol wil zijn winkels in Nederland en België verkopen. Hoe kijkt u hiernaar en hoe behoudt u de propositie in de markt? 

“Allereerst vind ik het heel vervelend voor de eigenaren van Bristol, de familie en – misschien nog wel het meest – voor de medewerkers. Het bedrijf bestaat bijna 100 jaar. Ook daar werken mensen met hele lange dienstverbanden. Daar moeten we respectvol mee omgaan. 

Natuurlijk zien we als vanHaren zijnde door deze ontwikkelingen ook kansen en mogelijkheden. Dat zullen we in de komende tijd ook absoluut gaan onderzoeken.

Onze kracht zit hem in het sterk vasthouden aan onze propositie: gebaseerd op goede kwaliteit voor de beste prijzen. Een brede en goede collectie schoenen met eigen merken en betaalbare instapprijzen en anderzijds topmerken in onder andere het sportsegment. Dat is de kracht en de manier waarop we tot op heden ons succes hebben gerealiseerd en van plan zijn om de komende jaren nog verder uit te bouwen. En natuurlijk ook in combinatie met de internationale Deichmann-groep die achter ons staat en veel inkoop-power en internationale voordelen heeft. Dat geeft ons wel degelijk een voorsprong.”

Welke punten staan hoog op uw to do-list? 

“We willen in het aankomende jaar investeren in ons IT-infrastructuur en in het verder uitbouwen van onze e-commerceactiviteiten. Ook investeren we veel geld in het verbeteren van onze productontwikkeling en staat het digitaliseren van onze processen hoog op de agenda. 

Verder willen we ons merkenhuis aanscherpen zodat we meer bekendheid hebben bij onze klanten en ons merk bij hen sterker kunnen verankeren. We willen steeds meer inspelen op het zijn van een lovebrand. 

Daarmee bedoelen we dat iedereen modieuze schoenen, sportschoenen en accessoires bij ons kan kopen. Die claim willen we verder tot leven brengen middels onze multichannel merken-campagne. We zien dat het werkt en willen dat de komende tijd gaan uitbouwen.

Social media speelt daarin een grote rol; we maken steeds meer gebruik van TikTok en Instagram. We zien ook wel degelijk in de multichannelstrategie dat er steeds meer verschuiving is naar dergelijke social media. We proberen daarop in te spelen en daar kansen uit te pakken. Zo hebben we goede professionele mensen ingezet op social media die goed aansluiten bij de doelgroep, waardoor ook jonge klanten in aanraking komen met vanHaren.

Door de modernere winkels, maar ook online business en door op social media actiever te zijn, trekken we nieuwe klanten naar ons toe. Dat leidt tot groei en behoud van je merk naar de toekomst toe. We bestaan 95 jaar en willen nog heel veel jaren bestaan. Dan is het belangrijk dat je op dat soort ontwikkelingen inspeelt.”
 

Hoeveel winkels zijn er momenteel omgebouwd naar het nieuwe concept en staan er dit jaar nog nieuwe winkelopeningen op de planning? 

“Dit jaar hebben we in zijn totaliteit 10 winkelopeningen gepland staan. Die 10 is een combinatie van nieuwe toevoegingen en relocaties. Daarnaast hebben we nog 19 verbouwingen op de planning staan. Momenteel zijn er 27 winkels omgebouwd van het oude naar het nieuwe 3.0-concept.

We zien dat wanneer een bestaande locatie is omgebouwd naar het nieuwe concept we een behoorlijk gezonde groei realiseren. In de winkels is ook meer ruimte voor top- en sportmerken. Dat trekt ook jonger publiek aan.

Bovendien investeren we steeds meer in flexibele meubels, zoals een rekkensysteem, waarmee we beter kunnen inspelen op klantbehoeften en ons assortiment kunnen aanpassen. Daardoor wordt een winkel meer dynamisch, in plaats van statisch.”

Tekst loopt door onder het beeld.
Afbeelding: Het nieuwe 3.0-concept van vanHaren. 

België telt 56 vanHaren-winkels. Welke kansen ziet u daar? 

“We zijn daar 7 jaar actief en zijn onze merk- en bekendheid steeds verder aan het uitbreiden met behulp van marketingcampagnes. We zijn altijd op zoek naar aantrekkelijke locaties in België om verder uit te breiden. Ook kijken we goed naar het juiste productportfolio, want tussen Nederland en België zit wel degelijk verschil. 

Wat betreft Bristol in België: ook daar onderzoeken we de mogelijkheden wat we daar kunnen doen. Bristol-klanten zijn van harte welkom bij ons. Als er andere ontwikkelingen zijn op de markt zullen we daar zeker naar kijken.”

Wat is typerend voor uw leiderschap? 

“Ik geloof erin dat onze mensen het verschil maken. In de schoenenbranche maken mensen op de winkelvloer nog meer verschil dan in de supermarkt – dat vind ik gaaf. Service en klantgerichtheid is nog crucialer om te komen tot verkoop. Daarvoor moeten de juiste personen de juiste functies toebedeeld krijgen: van online tot het logistieke centrum. 

Daarnaast beschrijf ik mijn leiderschapsstijl als verbindend. Ik maak graag contact met mensen en wil weten wat hen drijft, hen inspireren, motiveren, van hen leren, maar ook stimuleren om het beste uit zichzelf en het team te halen. Daar sta ik dagelijks voor.”

VanHaren bestaat 95 jaar op dit moment. De mijlpaal van 100 jaar is bijna bereikt. Wat hoopt u binnen die 5 jaar bereikt te hebben? 

“Ik hoop het winkelportfolio nog verder te moderniseren en de winkels gezond te houden. Dus: op de plekken waar geen toekomst is of het niet goed gaat sluiten en winkels toevoegen op toekomstbestendige plekken. Ook wil ik een gezonde groei blijven realiseren in de online omzet, die blijft bijdragen aan de winstgevendheid van vanHaren en nieuwe klanten toevoegt. 

Bovendien wil ik ervoor zorgen dat klanten weten wie we zijn en wat we hen te bieden hebben. Nu, maar ook in de toekomst. Er zijn veel bedrijven in de non-foodbranche die het zwaar hebben. Het hebben van een gezond businessmodel is belangrijk voor onze klanten, het personeel en is belangrijk om een gezond bedrijf te zijn. Daar ga ik de komende jaren veel energie in steken. En: product, product, product. Alles is leuk en aardig, maar uiteindelijk moet je met een product met de juiste prijs-kwaliteit verhouding onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrenten.” 
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!