Machine- en gereedschappenmerk HBM Machines maakte een significante groei door en heeft (nog meer) internationale ambities. Daarmee groeide ook de behoefte aan professionalisering. Stroomlijning van de supplychain leidt de groei in goede banen.
Branded content
Vakmensen blij maken met gereedschap en machines van goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Dat is de formule van HBM Machines in een notendop. Zowel de professionele hobbyist als de ondernemer weet het merk sinds jaar en dag te vinden voor alles voor de werkplaats; of het nu gaat om de inrichting ervan, of om benodigdheden voor projecten in vakgebieden als metaalbewerking, bouw, houtbewerking en automotive.
Het assortiment telt inmiddels meer dan 9.000 artikelen die hoofdzakelijk worden besteld in de webshop, hoewel er ook een showroom is in Moordrecht. “90 procent van de omzet komt van ons eigen HBM-merk”, vertelt Johanneke de Moor, head of categorymanagement en supplychain. “We bieden een zo breed mogelijk aanbod met een value-for-money-propositie.”
Groei over de grens
Het is een aanpak die het van origine Goudse bedrijf geen windeieren heeft gelegd. In zijn 52-jarige bestaan wist het gereedschappenmerk aanzienlijk uit te breiden. Van relatief klein familiebedrijf transformeerde HBM in de loop der jaren in een bekende leverancier van machines, gereedschappen en toebehoren met circa 200 medewerkers.
Met de komst van de webshop wist het bedrijf flink te groeien. HBM verwacht ook dit jaar een omzetstijging met dubbele cijfers. “De groei komt voort uit een continue verbetering en verbreding van ons assortiment en door toevoeging van ons eigen gereedschappenmerk”, vervolgt De Moor. “Dankzij onze webshops en dealers in het buitenland vinden onze producten ook daar hun weg richting eindklanten en andere retailers. Inmiddels is HBM te vinden in België, Duitsland en Frankrijk en hebben we de ambitie om – naast het versterken van ons assortiment en merk – nog meer Europese landen te beleveren.”
Slag in schaalbaarheid
Een goed functionerende supplychain is natuurlijk cruciaal om de operationele processen en groei in goede banen te leiden. HBM importeert de meerderheid van zijn assortiment uit Azië, maar had volgens De Moor onvoldoende grip op de logistieke keten.
Ook kwamen de goederen uit bijvoorbeeld China voorheen uit veel verschillende havens; logistiek gezien niet de meest efficiënte aanpak. “HBM had een ander IT-landschap nodig, er was behoefte aan meer inzicht in de volumes op containerniveau en in alle orders en verschepingen om daar beter op te kunnen sturen. We moesten professionaliseren om te kunnen groeien. Oftewel: een slag maken in schaalbaarheid.”
Consolidatie
Het was 1 van de redenen waarom het gereedschappenmerk APL Logistics in de arm nam. De logistiek dienstverlener biedt supplychain-oplossingen in de breedste zin van het woord en helpt bedrijven wereldwijd hun logistieke processen te optimaliseren. APL Logistics bedient de sectoren consumer, industrial en automotive en heeft in Europa vooral de focus op retail.
“Voor HBM hebben we een sterkere consolidatiestroom gerealiseerd. Dat betekent dat er zoveel mogelijk producten van verschillende fabrikanten in 1 container worden verscheept”, vertelt business development manager Carl Koene. “Een deel van de leveranciers brengt de goederen voor HBM nu naar een andere haven dan vroeger, naar dezelfde APL Logistics-loods. Zo hebben we het aantal havens van waaruit de producten worden verzonden in China teruggebracht van 28 naar 15. Inmiddels wordt de capaciteit van elke container 5 tot 10 procent meer benut. Kortom: vollere, en dus minder, containers. Beter voor het milieu en het kostenplaatje.”
APL Logistics helpt HBM bij het stroomlijnen van de supplychain en doet dat ook met de zogenoemde 'vendor performance measurement'. Fabrikanten krijgen automatisch een signaal dat hun product binnen een bepaalde tijd in de container moet zitten. Daarnaast draagt het systeem van APL Logistics zorg voor de controle op exportdocumenten zodat inklaring bij de Nederlandse douane zo soepel mogelijk verloopt.
Inzicht en sturing
Het systeem achter deze functies en stroomlijning van de supplychain is LSS+ van APL Logistics. Hierin werken zowel HBM als de fabrikanten. Elke order die HBM plaatst is qua status te volgen in het systeem. Hetzelfde geldt voor de order die de fabrikant boekt en voor milestones van de rederij voor het vrachtvervoer over zee. Omdat alle relevante data en updates realtime worden gedeeld, is 24/7 inzichtelijk in welke fase een zending zich bevindt.
Op die manier kan HBM de goederenstroom ‘plat slaan’ zoals Koene het noemt. Hij zegt: “Dankzij dit inzicht zijn processen beter af te stemmen en worden pieken voorkomen. Met recente data over een zending kun je bijvoorbeeld zorgen dat er genoeg medewerkers van het dc op het juiste moment klaar staan.”
Dat alle data in 1 oogopslag inzichtelijk zijn in 1 systeem heeft ook andere voordelen. Zo kan de financiële afdeling een betere cashflowinschatting maken.
APL Logistics rapporteert maandelijks aan HBM hoe er is gepresteerd, in welke mate de containercapaciteit is benut en ook welke fabrikanten misschien wat extra aansporing behoeven. Koene: “Zo kunnen we de supply chain doorlopend verbeteren.”
Dynamiek
De aanpak is welkom bij HBM met het oog op de dynamische omgeving waarin de logistieke keten zich bevindt. Het is een speelveld dat niet zelden ‘hobbelig’ is, zoals De Moor het noemt. Ze zegt: “Er spelen veel ontwikkelingen tegelijkertijd. Stijgende containertarieven, tekorten en geopolitieke ontwikkelingen zijn nog maar enkele factoren waarmee we dagelijks te maken hebben. We hebben gemerkt dat samenwerking met een goede logistiek dienstverlener dan zeker helpt.”
Reacties 0