‘Verspilling supermarkten gelijk aan 1,21% van inkoop’

‘Verspilling supermarkten gelijk aan 1,21% van inkoop’

Vorig jaar zagen supermarkten en distributiecentra 110 kiloton aan producten teloor gaan door vespilling, wat gelijk staat aan 1,21% van de inkoop.

De verspilling onstaat met name door het bereiken van de te gebruiken tot (TGT) of tenminste houdbaar tot (THT) datum en kwaliteitsverlies van (dag)verse producten, blijkt uit de jongste Monitor Voedselverspilling van Wageningen University. Het verrast dan ook niet dat de categorieën aardappels, groente & fruit en brood & banket de lijst aanvoeren. Zij zijn samen goed voor 56% van het totale volume aan voedselverliezen.

FIGUUR 1

Positief is dat er sinds 2018 in iedere categorie minder is verloren gegaan. Belangrijkste dalers in het laatste jaar zijn brood & banket (16% reductie in 2023 ten opzichte van 2022) en vers vlees & verse vis (39% reductie ten opzichte van 2022).

De retailers in het onderzoek hebben een gezamenlijk marktaandeel van 87,2%. Dat zij vooruitgang boeken, komt volgens de onderzoekers onder andere door investeringen in betere voorspellingen met behulp van AI, afprijzing richting de houdbaarheidsdatum, verkoop van brood van gisteren en boxen met producten die over zijn.

Niet verkochte producten uit de categorie brood & banket gaan deels retour naar leveranciers en worden door de leverancier afgezet als veevoer. Deze bestemming meegerekend, is in 2023 80,4 kiloton aan voedsel verspild, gelijk aan 0,89% van het inkoopvolume. Het merendeel hiervan wordt vergist tot biogas en een digestaat. Producten die in glas of blik verpakt zijn kunnen niet vergist worden, deze worden verbrand.

Dit houdt een flink verlies van energie in, benadrukken de onderzoekers, omdat er bij vergisting nog slechts zo’n 10% van de energie behaald kan worden van wat erin gestoken is om het voedsel te produceren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!