Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Burberry, Rituals en Winkelwijsheid.nl.
Burberry
Burberry heeft een virtuele paskamer voor zijn sjaals gelanceerd. Met behulp van de nieuwste 3D- en augmented reality-technologie kunnen klanten via de website of in geselecteerde winkels virtueel een sjaal ‘passen’. Door een QR-code te scannen met de camera van hun mobiele telefoon kunnen ze direct zien hoe Burberry's iconische accessoire hen staat. De tool is ontwikkeld in samenwerking met WANNA | 3D & AR Experiences, specialist in augmented reality en 3D voor luxe merken. Met de lancering van de nieuwe tool bouwt Burberry voort op eerdere digitale innovaties, zoals de eerste live gestreamde modeshow en recente samenwerkingen, waaronder een in-game wereld met Minecraft.
Rituals
De nieuwe Super Chill Foundation, waar Rituals medeoprichter en exclusief sponsor van is, heeft een gratis mindfulness app...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Burberry, Rituals en Winkelwijsheid.nl.
Burberry
Burberry heeft een virtuele paskamer voor zijn sjaals gelanceerd. Met behulp van de nieuwste 3D- en augmented reality-technologie kunnen klanten via de website of in geselecteerde winkels virtueel een sjaal ‘passen’. Door een QR-code te scannen met de camera van hun mobiele telefoon kunnen ze direct zien hoe Burberry's iconische accessoire hen staat. De tool is ontwikkeld in samenwerking met WANNA | 3D & AR Experiences, specialist in augmented reality en 3D voor luxe merken. Met de lancering van de nieuwe tool bouwt Burberry voort op eerdere digitale innovaties, zoals de eerste live gestreamde modeshow en recente samenwerkingen, waaronder een in-game wereld met Minecraft.
Rituals
De nieuwe Super Chill Foundation, waar Rituals medeoprichter en exclusief sponsor van is, heeft een gratis mindfulness app gelanceerd voor kinderen. De app is bedoeld om kinderen vanaf 6 jaar te leren omgaan met lastige emoties zoals zenuwen, heimwee of een slechte start van de dag. Kinderen kunnen in de app een avatar-dier kiezen en hun stemming aangeven. Op basis hiervan ontvangen ze op maat gemaakte ademhalings-, yoga- en mindfulness oefeningen. De Super Chill-app is momenteel beschikbaar in Nederland en Duitsland en wordt de komende jaren uitgerold in andere Europese landen. Super Chill is een van de projecten die Rituals ondersteunt vanuit zijn Profit Pledge. Als onderdeel hiervan belooft de cosmeticaketen om 10 procent van de nettowinst te gebruiken voor de ondersteuning van projecten en initiatieven met een positieve impact op mens en milieu.
Winkelwijsheid.nl
Winkelwijsheid.nl komt met een AI-aankoopadviestool voor webshops. De tool, die persoonlijk shopadvies geeft, is speciaal ontwikkeld met oog op een toenemende populariteit van het gebruik van AI in de klantreis onder jongeren. Recent marktonderzoek van online marketing bureau Nobears wijst uit dat 1 op de 5 Nederlandse jongeren AI raadpleegt voor aankoopbeslissingen. Tegelijkertijd ervaart meer dan de helft van de consumenten dat traditionele chatbots en AI-hulpmiddelen juist te weinig persoonlijk zijn. Winkelwijsheid.nl speelt hierop in met een tool die voorziet in persoonlijk advies, zonder dat er persoonlijke gegevens worden verzameld. Zo blijft de privacy van consumenten gewaarborgd.