RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over hoe het verder moet met de leveranciers na het faillissement van Blokker.
De kogel is door de kerk: de rechtbank heeft Blokker failliet verklaard. Wat betekent dit voor leveranciers als BK, Princess, Leifheit en Brabantia, die voor hun omzet en zichtbaarheid behoorlijk afhankelijk zijn van de 400 Blokker-winkels?
Wat zijn de gevolgen van het faillissement van Blokker voor leveranciers zoals BK, Princess, Leifheit en Brabantia?
"Voor deze leveranciers is het faillissement van Blokker echt een enorme klap. In de eerste plaats is het maar de vraag of ze hun geld krijgen. De Belastingdienst en de Amerikaanse geldschieter Gordon Brothers staan natuurlijk vooraan. Veel leveranciers zullen daarom een enorme knoop in hun maag hebben. Blokker is daarnaast met 395 winkels een enorm belangrijk verkoopkanaal voor hen. Voor een wereldmerk...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over hoe het verder moet met de leveranciers na het faillissement van Blokker.
De kogel is door de kerk: de rechtbank heeft Blokker failliet verklaard. Wat betekent dit voor leveranciers als BK, Princess, Leifheit en Brabantia, die voor hun omzet en zichtbaarheid behoorlijk afhankelijk zijn van de 400 Blokker-winkels?
Wat zijn de gevolgen van het faillissement van Blokker voor leveranciers zoals BK, Princess, Leifheit en Brabantia?
"Voor deze leveranciers is het faillissement van Blokker echt een enorme klap. In de eerste plaats is het maar de vraag of ze hun geld krijgen. De Belastingdienst en de Amerikaanse geldschieter Gordon Brothers staan natuurlijk vooraan. Veel leveranciers zullen daarom een enorme knoop in hun maag hebben. Blokker is daarnaast met 395 winkels een enorm belangrijk verkoopkanaal voor hen. Voor een wereldmerk als Philips is het niet echt pijnlijk, want die kan via genoeg andere kanalen spullen verkopen. Voor Nederlandse bedrijven als Princess en Brabantia is dat een stuk lastiger."
Verwacht u dat deze bedrijven het ook moeilijk gaan krijgen als Blokker wegvalt?
"Waar een deur dichtgaat, dienen zich andere mogelijkheden aan. Geheid dat een merk als Brabantia onverkochte voorraden via acties in supermarkten probeert te verkopen. Ik weet zeker dat de Blokker-leveranciers al door allerlei partijen uit de winkelstraat worden benaderd. Het is ook mogelijk dat ketens als HEMA, Wibra, Coolblue en Albert Heijn dit soort producten onder een eigen private label gaan verkopen. Toch hebben de Blokker-leveranciers er ook belang bij dat hun eigen merk en kwaliteitspropositie in de winkelstraat zichtbaar blijven."
Verdwijnen de Leifheit vloerwisser en het Brabantia droogrek dan helemaal uit de winkelstraat?
"Ik denk dat we er niet zomaar vanuit moeten gaan dat Blokker definitief uit het straatbeeld verdwijnt. Zoals de topman van Brabantia eerder zei: Blokker is een unieke winkelformule in Noordwest-Europa en heeft een grote waarde voor groepen klanten. Het zou maar zo kunnen dat de familie Blokker, als vastgoedeigenaar en eigenaar van Xenos, de merknaam koopt en bijvoorbeeld met de best lopende 150 filialen door wil gaan. Een andere partij zou ook met minder winkels en een iets ander assortiment Blokker voort kunnen zetten. Ik geloof dat er genoeg Nederlanders zijn die bij Blokker willen kopen. We tellen meer dan 8 miljoen huishoudens, dus daar moet een markt voor zijn. In ieder geval is zeker dat we Blokker-assortiment bij andere ketens gaan tegenkomen."
Hebben de leveranciers op een bepaalde manier misschien ook verzaakt om Blokker relevant te houden?
"Dat is moeilijk te zeggen. Misschien hebben ze in de loop der jaren wel veel coulance getoond wat betreft kortingen en uitstel van betalingen. In ieder geval zijn zij niet degenen die het faillissement veroorzaakt hebben. Aan de achterkant is waarschijnlijk wel meer gebeurd dan we denken. Het zou heel goed kunnen dat de leveranciers hebben aangedrongen op vernieuwing van de winkels, zoals we bijvoorbeeld bij Xenos en Wibra hebben gezien. Het punt is dat investeringen bij Blokker altijd gebeurden met de hand op de rem: voor fundamentele vernieuwingen was er simpelweg geen geld."
Welk advies zou u de leveranciers van Blokker willen geven?
"Heel simpel, en dat doen ze al, zorg er zo snel mogelijk voor dat de producten tegen goede inkoopvoorwaarden worden afgenomen door de Wibra’s, HEMA’s en Action’s van deze wereld. Het is van groot belang om zichtbaar te blijven. Ook zouden ze echt meer moeten investeren in online direct-to-consumer-verkoop. Ze hebben natuurlijk allemaal een webshop, maar ze moeten meer geld stoppen in het vergroten van hun naamsbekendheid, zodat ze minder afhankelijk zijn van retailers."