Dit zijn de highlights van What's Next in Retail Tech

Dit zijn de highlights van What's Next in Retail Tech

Het businessmodel van Temu, de impact van kunstmatige intelligentie en de transformaties van Hunkemöller en Picnic stonden centraal.

Het businessmodel van Temu, de impact van kunstmatige intelligentie en de transformaties van Hunkemöller en Picnic stonden centraal tijdens What's Next in Retail Tech. Een samenvatting van de dag in quotes.


‘Als je dacht dat je product veilig was voor Temu, think again

- Ed Sander, China techexpert

Als het gaat om Temu is onderschatting het grootste gevaar voor Nederlandse retailers. “De meeste bedrijven kijken alleen naar Silicon Valley, maar Temu’s ambitie is groot”, zegt China techexpert Ed Sander. “Men wil marktleider in Europa worden. Temu weet: in de VS gaan we Amazon nooit verslaan. In Europa is de markt echter versplinterd, met verschillende marktleiders in de verschillende landen. Die kunnen ze wel verslaan.”


Een belangrijke aanjager van die dominantie is de introductie van het zogenoemde semi-managed model. Waar de Chinese e-commercepartij voorheen vooral kleinere producten leverde die werden ingevlogen, vervoert Temu met dat model nu ook via bootcontainers. Het is daardoor mogelijk om grotere producten te versturen. Denk: fietsen, tuinmeubilair en jaccuzi’s, schetst Sander. “Als je dacht dat je product veilig was voor Temu, think again. Op prijs ga je het niet winnen. Nederlandse retailers moeten zich onderscheiden op het gebied van assortiment, snelle levering en goede service.” 


'De winkel is van een 3 naar een 8 gegaan'

- Cto Gordon Smit, Hunkemöller 

Hunkemöller heropende deze week in Utrecht zijn eerste winkel volgens een nieuw winkelconcept. “Dit winkelconcept is de start van de transformatie van Hunkemöller”, zegt cto Gordon Smit. De winkel is onder andere voorzien van lichtere kleuren en rondere vormen. “Het wordt een gamechanger”, aldus Smit. “De winkel is van een 3 naar een 8 gegaan.”


De rebranding sluit aan bij Hunkemöllers ambitie om in 2027 'the most trusted and preferred lingerie brand' te zijn. De lingerieketen wil marktleider zijn in Nederland, België, Duitsland en de Scandinavische landen.

‘Je werkstuk over de cavia kun je in ChatGPT maken, maar je businessplan niet'
- Cto Gordon Smit

Hunkemöller is de mogelijkheden van AI aan het verkennen. Zo maakt de lingerieketen moodboards met behulp van een AI-tool en is er een virtuele showroom ingericht waarmee wholesalers kunnen zien hoe producten staan in hun winkel.


Het tempo is belangrijk, stelt Smit. "Ga geen radicale veranderingen doorvoeren waarbij je AI nu invoert en de business morgen 180 graden is omgedraaid. Privé is dat anders. Je werkstuk over de cavia kun je in ChatGPT maken, dat werkt als een dolle. Maar met een businessplan kan dat niet. Dan komt AI in kleine stapjes."

‘De retailer van de toekomst is een gamifying company’
- Richard van Hooijdonk, trendwatcher

Trendwatcher Richard van Hooijdonk denkt dat gamen en kopen in de toekomst steeds meer zullen samengaan. “Maar liefst 70 procent van de kinderen speelt games. Dit is hun wereld. Zij kopen avatars, interacteren ermee. Dit is hun leven.”


Als voorbeeld noemt hij Walmart, dat een wereld geïntroduceerd heeft waarbij mixed reality en gaming worden gecombineerd. “Wanneer je door die wereld heen loopt, kun je producten kopen. Kinderen worden volwassen en krijgen steeds meer geld te besteden. Zij voelen zich in zo’n omgeving heel erg thuis.”


Gamepartijen weten volgens de trendwatcher precies hoe ze moeten interacteren met de doelgroep. “De retailer van de toekomst is een gamifying company. Fortnite zou misschien de grootste retailer van de wereld kunnen zijn, terwijl Zalando denkt: we hebben de markt te pakken. We weten het allemaal niet zeker, maar ik zie de patronen.”

'Wat wij of één van de andere spelers nu innoveren, is over 1 of 2 jaar standaard'
- Daniel Gebler, cto Picnic

In de retail gebeurt er volgens Gebler op dit moment ongelofelijk veel op het gebied van innovatie. “Wat wij of één van de andere spelers nu innoveren, is over 1 of 2 jaar standaard. Als we willen winnen, moeten we dus winnen van onze eigen versie van 1 of 2 jaar geleden. Daarom moedigen we iedereen aan om te innoveren.”


Dat innoveren zit ook in het DNA van Picnic verankerd. Toen het bedrijf 9 jaar geleden de online boodschappenmarkt betrad, was het nog de vraag of klanten via een app of via een website hun bestelling zouden moeten plaatsen. “Nu is het logisch dat dit via een app gebeurt, maar in 2015 ging meer dan 60 procent van de e-commerce nog via websites. Wij zagen een goede trend en besloten natuurlijk voor de app te gaan.”

'Als een nieuwe klant zich registreert via een QR-code, worden alle gegevens meteen de database ingeschoten'
- Melissa van Gurp, CRM Manager OFM

OFM is bezig om via data een 360 graden beeld van hun klanten te krijgen, maar komt verschillende hindernissen tegen. “Nog te veel aanslagen in de winkel gebeuren niet op een profiel, omdat er sprake is van onvolledige of niet-bruikbare data. Sommige klanten hebben wel een stuk of 4 accounts. Dan zocht een medewerker bijvoorbeeld op een drukke zaterdag de klant in het systeem op postcode en huisnummer, maar kon de gegevens niet zo snel vinden. Het gebeurde heel vaak dat er dan maar een nieuw account werd aangemaakt.”


De klantregistratie een stuk eenvoudiger maken was daarom prioriteit. ,,Een nieuwe klant in de winkel kan zich nu registreren via een QR-code. Alle gegevens worden dan meteen de database ingeschoten en zo kan de transactie verder lopen op het profiel.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!