Fraude in de lift: hoe retailers zich kunnen wapenen tegen nepwebshops

Fraude in de lift: hoe retailers zich kunnen wapenen tegen nepwebshops

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk over de toename van nepwebshops.

Vorige week meldde RetailTrends dat HEMA sinds enkele maanden te maken heeft met frauduleuze websites die zich voordoen als HEMA-webshops. Uit navraag bleek dat de zorgen over online fraude groeien en kunnen rekenen op aandacht die reikt tot in de Tweede Kamer. Zijn die zorgen terecht? Is er sprake van een toename van webwinkelfraude? En wat kunnen retailers hiertegen doen?


Om maar met de deur in huis te vallen: is er inderdaad sprake van een toename?

“Zeker. Tot 1 september van dit jaar zijn er al 2.957 meldingen gedaan. Geschat wordt dat het aantal meldingen dit jaar nog verder zal oplopen tot 4.436. Dat zijn er 324 meer dan in 2023. Gemiddeld zijn consumenten dit jaar voor bijna 300 euro per persoon gedupeerd. Vorig jaar lag dit nog op bijna 225 euro.”


Wat kun je als retailer doen tegen...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk over de toename van nepwebshops.

Vorige week meldde RetailTrends dat HEMA sinds enkele maanden te maken heeft met frauduleuze websites die zich voordoen als HEMA-webshops. Uit navraag bleek dat de zorgen over online fraude groeien en kunnen rekenen op aandacht die reikt tot in de Tweede Kamer. Zijn die zorgen terecht? Is er sprake van een toename van webwinkelfraude? En wat kunnen retailers hiertegen doen?


Om maar met de deur in huis te vallen: is er inderdaad sprake van een toename?

“Zeker. Tot 1 september van dit jaar zijn er al 2.957 meldingen gedaan. Geschat wordt dat het aantal meldingen dit jaar nog verder zal oplopen tot 4.436. Dat zijn er 324 meer dan in 2023. Gemiddeld zijn consumenten dit jaar voor bijna 300 euro per persoon gedupeerd. Vorig jaar lag dit nog op bijna 225 euro.”


Wat kun je als retailer doen tegen het opduiken van een nepwebsite? Is er bijvoorbeeld een stappenplan om te volgen?

“Er zijn allerlei soorten nepwebsites. Het namaken van een bekende website wordt (website)spoofing genoemd. Er kan ook nog sprake zijn van URL-hijacking als de URL heel erg lijkt op de echte URL, bijvoorbeeld herna.nl in plaats van hema.nl. In het geval van spoofing is het van belang om de frauduleuze website offline te laten halen door de hostingpartij, die de website heeft geleverd.


Vervolgens is het belangrijk om screenshots te maken van de nepwebsite, als bewijs. Afhankelijk van of de website een Nederlandse of een buitenlandse website is, kun je via SIDN(.nl) of https://whois.org een verzoek doen om de website offline te laten halen, met als reden dat deze nagemaakt is van de eigen, originele website. Het is ook aan te raden klanten te waarschuwen via de eigen website. Voor meer details en persoonlijk advies kunnen ondernemers een melding doen bij de Fraudehelpdesk, of algemene informatie vinden op de website van het Digital Trust Center.”


Wat kun je als retailer doen om het opduiken van frauduleuze websites te voorkomen?

“Helemaal voorkomen is lastig, maar je kunt bijvoorbeeld een Google alert of Talkwalker alert op de bedrijfsnaam aanmaken. Dan krijg je een melding wanneer de bedrijfsnaam online genoemd wordt. Er zijn mogelijk nog wat technische barrières om te voorkomen of te waarschuwen wanneer een pagina letterlijk gekopieerd wordt, of om nagemaakte websites te detecteren. Neem hiervoor contact op met een IT-specialist.”


Waar moeten consumenten op letten als ze een nepwebsite bezoeken?

“Het is altijd van belang goed naar de URL te kijken om te controleren of je echt op de website zit die je wilt bezoeken. Het kan handig zijn om te leren hoe een URL is opgebouwd, zodat je weet dat je bijvoorbeeld bij www.fraudehelpdesk.informatie.nl níet op de website van de Fraudehelpdesk zit. Je kunt de URL ook invoeren op www.fraudehelpdesk.nl/fraude/is-dit-een-vals-websiteadres om te checken of een websiteadres vals is. Winkel je voor het eerst bij een nog onbekende webshop, controleer dan of er reviews zijn op meerdere onafhankelijke websites, of google de URL in combinatie met het woord ‘klacht’.


Kijk ook naar de mogelijkheid om achteraf verzekerd te betalen. Verder van belang is om na te gaan of een bedrijf ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Een bedrijf is verplicht om zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina te vermelden. Kijk ook of het telefoonnummer, e-mailadres en fysieke adres op de website vermeld worden. Gebruik deze contactinformatie om te checken of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. 


Controleer ten slotte of de webshop het logo van ThuiswinkelWaarborg of Webshop Keurmerk gebruikt. Makkelijker nog is om de webshop te controleren via de verschillende tools op www.Fraudehelpdesk.nl/check. Hier kun je onder meer checken of een verkoper bekend is bij de politie.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!