RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over Miniso nadat Mirage Retail Group failliet ging.
Met het failliet van Mirage Retail Group neemt het moederbedrijf van Blokker ook afscheid van zijn laatste retailonderneming: Miniso. Het merk, waarvan de Nederlandse rechten ooit gekocht werden door Michiel Witteveen, staat in de etalage. Maar wie is er in geïnteresseerd? En wat is de potentie van het Chinese bedrijf in Nederland?
Welke Nederlandse partij zou Miniso willen kopen?
“Het bedrijf kan interessant zijn voor een master franchisenemer. Die kan het merk prima verder uitrollen, want er zit overduidelijk brood in. Het is wel een dure operatie. Mirage Retail Group moest zelf de winkels aanhuren, inrichten en personeel aantrekken. Ik denk dat je met 9 winkels nog onvoldoende kritische massa hebt om van een succes te spreken.
Wellicht vinden de eigenaren achter HEMA en Hunkemöller het interessant. A.S. Watson Health & Beauty Benelux verkoopt veel non-food, dus ze zijn bekend met het aanbod. Ik kan me voorstellen dat...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over Miniso nadat Mirage Retail Group failliet ging.
Met het failliet van Mirage Retail Group neemt het moederbedrijf van Blokker ook afscheid van zijn laatste retailonderneming: Miniso. Het merk, waarvan de Nederlandse rechten ooit gekocht werden door Michiel Witteveen, staat in de etalage. Maar wie is er in geïnteresseerd? En wat is de potentie van het Chinese bedrijf in Nederland?
Welke Nederlandse partij zou Miniso willen kopen?
“Het bedrijf kan interessant zijn voor een master franchisenemer. Die kan het merk prima verder uitrollen, want er zit overduidelijk brood in. Het is wel een dure operatie. Mirage Retail Group moest zelf de winkels aanhuren, inrichten en personeel aantrekken. Ik denk dat je met 9 winkels nog onvoldoende kritische massa hebt om van een succes te spreken.
Wellicht vinden de eigenaren achter HEMA en Hunkemöller het interessant. A.S. Watson Health & Beauty Benelux verkoopt veel non-food, dus ze zijn bekend met het aanbod. Ik kan me voorstellen dat ze die de producten ook in hun eigen winkels willen, maar dat wil Miniso niet.
Nieuwgeluk Group, de eigenaar van Xenos, is nog een optie. Zij zijn waarschijnlijk wel op zoek naar avontuurlijke retailproposities. En het ondernemers-DNA van de familie Blokker vloeit door de organisatie.
Dan tot slot is private equity een optie, al zie ik Miniso dit niet zo snel doen. Als je het zo op een rijtje zet, is het vinden van een Nederlandse koper die het kapitaal heeft door te pakken wel lastig.”
Misschien dan een buitenlandse speler?
"Dat zou zeker kunnen. Miniso is al groot in Duitsland, dus de masterfranchisenemer kan de Nederlandse markt er ook bijnemen. En ik kan me ook voorstellen dat Miniso daarmee akkoord gaat. Je moet een partij hebben die verstand heeft van deze specifieke business en niet iemand die dit gewoon even gaat proberen."
Hoe gaat het met Miniso in Nederland?
“Miniso heeft in Nederland 9 fysieke winkels. Met een brutowinst van 1,4 miljoen euro en een omzet van 5,2 miljoen is het niet echt een grote speler. Ze zitten op hightraffic en A1-locaties, zoals Hoog Catharijne, Mall of the Netherlands en de Koopgoot in Rotterdam. Op het eerste gezicht klinkt het allemaal normaal, tot je over de grens kijkt.”
Loopt deze keten internationaal goed?
“Het is onvoorstelbaar hoe hard Miniso internationaal groeit zonder een webshop. De eerste negen maanden van 2024 zijn er 900 winkels bij gekomen, waardoor ze nu 7200 winkels hebben in meer dan 100 markten. Ze bedienen 1 miljard klanten per jaar. De Chinese eigenaar kent naast de standaard winkels die wij in Nederland kennen ook experience centers (Miniso Land) en de nieuwe formule Miniso Friends, die zich richt op hun grootste klantengroep: jongeren tussen de 18 en 35 jaar die heel erg trendgevoelig zijn. De essentie is dat het bedrijf heel veel producten voor weinig geld verkoopt. Miniso wil de leidende Intellectual Property Retail Design groep zijn door de focus op productinnovatie, opening van grote winkels op toplocaties en het bouwen van merken. Elk jaar lanceren ze 10.000 nieuwe IP-producten, die voortkomen uit de partnerships met 150 wereldwijd bekende IP’s, zoals Disney, Barbie en Harry Potter. Uit deze business komt 40 procent van de omzet.
De omzet buiten China is in de eerste negen maanden van 2024 met 41,5 procent gestegen. Binnen twee tot drie jaar moet de helft van de omzet van het bedrijf uit de internationale activiteiten komen. Miniso is een gezond bedrijf. Dat klinkt wel aantrekkelijk voor de Nederlandse markt.”
Heeft Miniso nog veel potentie in Nederland?
“Jazeker. Ik zie het bedrijf nog wel verder groeien. De vele licentiecollecties maken dat het merk een goed assortiment heeft naast huishoudartikelen, papierwaren, elektronica, speelgoed, snacks en cosmetica. Mensen komen ook vaker terug naar de winkels, want het assortiment wordt regelmatig ververst.
Opvallend bij dit soort bedrijven is het thema duurzaamheid, waarvoor ze dan hun eigen standaarden ontwikkelen, waardoor het minder transparant wordt. Ze vermelden op hun website dat ze actief goede doelen steunen en het Miniso Eco label voeren, dat moet garanderen dat een deel van producten plasticvrij, herbruikbaar, en vrij van BPA en lood is. Maar uiteindelijk voeren ze nog steeds ontzettend veel verschillende producten die, en nu quote ik Michiel Witteveen: ‘geen drol kosten’. Dat zegt genoeg.”
Kan Miniso, met de juiste partij, ooit de 50 winkels aantikken die Michiel Witteveen ooit had bedacht?
“Dat zou zeker wel kunnen. Uiteraard moet je wel de plek kunnen vinden en dat is op dit moment wat lastig. Maar als er een goede partij achter zit, zie ik het wel gebeuren.”