Uniforme prijsstelling en promotie: de sleutel tot nauwkeurige en krachtige campagnes

Uniforme prijsstelling en promotie: de sleutel tot nauwkeurige en krachtige campagnes

In het retaillandschap van vandaag worden prijsstelling en promoties algemeen erkend als belangrijke tactieken voor merchandising en als cruciale onderdelen van een succesvolle bedrijfsstrategie.

De meeste retailers benaderen deze gebieden echter apart, wat tot een gebrek aan efficiëntie en gemiste kansen leidt. RELEX Solutions pakt deze uitdaging aan met een AI-gestuurde oplossing voor prijs- en promotieplanning en -optimalisatie, die deze functies in één platform verenigt. Deze benadering stelt retailers in staat om hun processen efficiënter te maken, het aantal fouten te verminderen en uiteindelijk betere resultaten te behalen door data gedreven beslissingen te nemen die de verkoop, winst en concurrentiepositie verbeteren. 

Laten we de blik even richten op een verzonnen retailer in een opvallend realistisch scenario: SwiftMart is een grote en gerespecteerde retailer die vaststelde dat de marges aan het dalen waren en de klantervaring erop achteruitging door een hardnekkige kloof tussen zijn prijsstellings- en promotieteams.

Prijsstellingsbeslissingen waren vaak onsamenhangend, wat resulteerde in inconsistente en verwarrende prijzen voor verschillende producten. De initiatieven van het promotieteam botsten vaak met de prijsstelling van producten, wat de inspanningen van het prijsstellingsteam tenietdeed om een EDLP-strategie aan te houden.

Het promotieteam startte bijvoorbeeld wat het zelf ‘boeiende’ campagnes vond, zonder de collega’s van het prijsstellingsteam te raadplegen. Hierdoor werd dat team verplicht om hun plannen helemaal om te gooien, en de huidige prijsactiviteit te onderbreken. Al die verwarring zorgde voor operationele inefficiëntie en geïrriteerde klanten.

SwiftMart besefte dat er iets moest veranderen en ging op zoek naar een technologische oplossing om de door deze cruciale teams gebruikte processen te integreren. Door al haar teams dezelfde technologie te laten gebruiken, slaagde SwiftMart erin om de prijsstelling en de promoties perfect op elkaar af te stemmen. Dit luidde een nieuw tijdperk in van consistente prijsstelling, doeltreffende promoties en een hogere klanttevredenheid.

Voordelen van de integratie van prijzen, promoties en opruimingsoptimalisatie
Sommige retailers zullen misschien aarzelen om de planning op het gebied van prijsstelling en promoties te integreren. Ze zijn misschien bezorgd over het feit dat er grote veranderingen aan bestaande processen en systemen nodig zullen zijn om de twee functies te integreren. Ze kunnen ook bezorgd zijn door problemen met hun bestaande processen, zoals een gebrek aan zichtbaarheid tussen de planningen van teams dat hen het gevoel bezorgt dat veranderingen een risico vormen.  

De integratie van deze functies in één platform brengt echter een heleboel voordelen met zich mee. De pijnpunten die verlicht worden, zijn in feite vaak dezelfde als de pijnpunten waarvan retailers vreesden dat ze erger zouden worden door te integreren.  

Dit zijn enkele voordelen van de integratie van de prijsstelling en promoties:

Verbeterde nauwkeurigheid en consistentie
Door de planning van prijsstelling en promoties te integreren, kunnen retailers ervoor zorgen dat hun prijsstellings- en promotiestrategieën op elkaar afgestemd zijn. Dit kan conflicten en inconsistenties tussen teams helpen te voorkomen, wat tot een nauwkeurigere prijsstelling en promoties leidt, wat op zijn beurt tot een doeltreffender en efficiënter gebruik van middelen zoals tijd, kapitaal en handarbeid leidt.  

Betere zichtbaarheid en controle
Met een geïntegreerde benadering kunnen retailers meer zichtbaarheid en controle over hun planning krijgen. Een geïntegreerd systeem kan ervoor zorgen dat promoties niet botsen met prijsstellingsbeslissingen, en dat belangrijke statistieken zoals marges goed bijgehouden worden.

Betere controle over de globale prijsstellingslevenscyclus
Door de planning op het gebied van prijsstelling en promoties te integreren, kunnen synergieën ontstaan met andere onderdelen van de productlevenscyclus, zoals opruiming tegen het einde van de levensduur. Door de prijsstelling en promoties holistisch te benaderen, kunnen retailers doordachtere beslissingen nemen en hun prijsstellingsstrategieën optimaliseren, gedurende de hele levenscyclus van een product.

3 belangrijke kenmerken van de integratie van de planning op het gebied van prijsstelling en promoties
Begrijpen wat de voordelen zijn van de integratie van prijsstelling en promoties, is natuurlijk maar één stukje van de puzzel. Het tweede is het juiste systeem vinden om deze teams te helpen vlot samen te werken. Hier zijn enkele belangrijke kenmerken om rekening mee te houden bij het zoeken naar een softwareoplossing:

1. Geïntegreerde gegevens
Om de planning op het gebied van prijsstelling en promoties doeltreffend te integreren, is het belangrijk dat de gegevens in real time naar alle relevante systemen geïntegreerd worden. Dit betekent dat de prijsstellings- en promotieteams dezelfde gegevens moeten kunnen gebruiken, en in staat moeten zijn om beslissingen te nemen op basis van dezelfde informatie.

Stel dat SwiftMart, onze grote retailer van daarnet, een doorlopende promotie voor sinaasappelsap gepland heeft. Door bevoorradingsproblemen is de doorlooptijd voor het product langer geworden dan de tijd tot de voorraad van het product naar verwachting uitgeput zal zijn. Zonder geïntegreerde gegevens bestaat de kans dat het promotieteam zich niet bewust is van het bevoorradingsprobleem. Daardoor zet het de promotie misschien voort, wat tot een uitputting van de voorraad en verlies van omzet zou leiden.

Dankzij de integratie in alle relevante systemen kunnen de prijsstellings- en promotieteams van SwiftMart echter dezelfde prognose- en herbevoorradingsgegevens gebruiken. Samen kunnen ze beslissen om de promotie- of prijsstellingsstrategie aan te passen, of de promotie vroegtijdig te beëindigen om rekening te houden met het verwachte herbevoorradingsprobleem.  

2. Afstemming op regels en beperkingen
Het is ook belangrijk om rekening te houden met strategische of wettelijke beperkingen die een impact hebben op de planning op het gebied van prijsstelling en promoties. In de EU legt de Omnibus-richtlijn bijvoorbeeld richtlijnen op voor prijsstellingspraktijken. Een retailer kan ook wettelijk bindende overeenkomsten met leveranciers gesloten hebben, waarin beslissingen over toekomstige prijzen en promoties vastgelegd zijn. Door de wettelijke en strategische beperkingen tussen de prijsstellings- en promotieteams af te stemmen, kunnen retailers mogelijke juridische problemen vermijden en ervoor zorgen dat hun prijsstellingsstrategie volgens de voorschriften is.

Stel dat SwiftMart vaak klachten van klanten ontvangt en operationele moeilijkheden ondervindt door de snelle wijziging van de prijzen van haar producten. Om processen efficiënter te maken en de klanttevredenheid te vergroten, besluit het management van SwiftMart om voor afstemming te zorgen op een interne set regels voor prijsstelling.

SwiftMart beperkt de prijsaanpassingen tot één keer per dag om operationele verwarring te voorkomen, en voert een interval van twee weken in tussen prijswijzigingen voor artikelen waar veel vraag naar is, in overeenstemming met de bepalingen m.b.t. eerlijke handel van de Omnibus-richtlijn. Deze strategie maakt de activiteiten eenvoudiger en biedt klanten een beter voorspelbare prijsstellingsstructuur. Dit bevordert het vertrouwen in en de loyaliteit aan SwiftMart als een betrouwbare retailer die zich inzet voor klanttevredenheid en naleving van de regelgeving.

3. Automatische prijsblokkering
Wanneer een retailer besluit om een promotie te starten en de datums bepaalt, moet zijn prijsstellingssysteem basisprijswijzigingen automatisch blokkeren. Door wijzigingen tijdens promotieperiodes te blokkeren, kan een retailer ervoor zorgen dat zijn prijsstellingsstrategie consistent blijft, en dat zijn promoties doeltreffend zijn.

Stel dat SwiftMart een promotie wil starten voor een populair ontbijtgranenmerk. De normale prijs van de ontbijtgranen bedraagt €4,99 per doos, maar SwiftMart wil tijdens de promotie een korting van 20% aanbieden. Het is de bedoeling dat de promotie één week duurt, van maandag tot zondag.

Intussen heeft het prijsstellingsteam besloten om de basisprijs van de ontbijtgranen op woensdag te verhogen tot €5,49 per doos, om rekening te houden met de stijgende kosten. Als de basisprijswijzigingen niet geblokkeerd zijn tijdens de promotieperiode, zal de korting nu minder doeltreffend zijn en kunnen klanten zich bedrogen voelen. Of, erger nog, de prijs voldoet mogelijk niet aan de regionale wetten, waardoor het bedrijf gevaar loopt een boete te krijgen.

Door basisprijswijzigingen te blokkeren tijdens de promotieperiode, blijft de korting van SwiftMart echter de hele week door consistent en doeltreffend. Dit zal helpen meer klanten aan te trekken en de omzet te verhogen, terwijl ook een consistente prijsstellingsstrategie aangehouden wordt.

Meer Lezen: De dynamiek van kortingen: de kunst van prijsstelling voor promoties beheersen

Silo’s doorbreken: prijsstelling en promoties verenigen
De voordelen van een geïntegreerde merchandisingbenadering zijn duidelijk, maar toch hebben veel retailers geen haast om hun gegevens en besluitvorming op het gebied van prijsstelling en promoties te integreren. De aarzeling om voluit voor geïntegreerde planning op het gebied van prijsstelling en promotie te kiezen, is mogelijk toe te schrijven aan stevig verankerde geïsoleerde processen, bevoorradingsmoeilijkheden, beperkte middelen en weerstand tegen verandering. Aangezien bedrijven steeds beter begrijpen wat de voordelen zijn van een geïntegreerde merchandisingstrategie, staat niettemin vast dat een stijgende trend naar de integratie van deze functies zal volgen.

Bovendien is het gelukkig zo dat techbedrijven reeds goed geplaatst zijn om retailers te helpen deze obstakels te overwinnen. Er zijn complexe oplossingen op de markt die de planning op het gebied van prijsstelling en promoties efficiënter kunnen maken, gedetailleerde planning mogelijk kunnen maken en de overgang naar integratie toegankelijker en efficiënter kunnen maken.

Door deze strategieën op elkaar af te stemmen, kunnen bedrijven meer omzet genereren en winstgevender worden, de loyaliteit van klanten bevorderen en activiteiten efficiënter maken. Door voor een geïntegreerde benadering te kiezen, zijn bedrijven klaar om competitief te blijven en duurzame groei te bevorderen.

Kom meer te weten en vraag een demonstratie aan

Geschreven door:
relex

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!