Supermarkten promoten steeds vaker alcohol in hun folders, ondanks afspraken in het Nationaal Preventieakkoord om gezondere keuzes te stimuleren. Dat blijkt uit onderzoek van denktank Questionmark, samen met KWF Kankerbestrijding en het MDL Fonds.
Het aantal alcoholaanbiedingen in de folders van de 6 grootste supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus) is volgens de onderzoekers verdubbeld van 219 in 2020 naar 445 in 2024. Dit betekent dat het aandeel alcoholpromoties in de folders is gestegen van 10 procent naar 15 procent, waarbij vooral mixdranken en sterke drank vaker worden aangeboden.
Bij bijna alle supermarkten, behalve Dirk, is het aantal alcoholaanbiedingen tussen 2020 en 2024 toegenomen. Het aantal promoties voor mixdranken en sterke drank is sinds 2020 het sterkst gestegen bij Plus.
Albert Heijn
Van alle onderzochte supermarkten adverteert Albert Heijn veruit het meest met alcohol. De supermarkt was in 2024 verantwoordelijk voor bijna de helft (49 procent) van alle alcoholpromoties. Tussen 2022 en 2024 heeft Albert Heijn het aantal alcoholaanbiedingen in zijn wekelijkse folders verdubbeld.
Sinds 2021 is de maximale korting op alcohol in supermarkten beperkt tot 25 procent. De onderzoekers stellen echter dat dit niet heeft geleid tot minder alcoholpromotie, omdat supermarkten dit compenseren door alcohol juist vaker in de aanbieding te zetten.
Wetgeving
Gezondheidsorganisaties bekritiseren supermarkten omdat zij hun belofte uit het Nationaal Preventieakkoord niet nakomen. KWF-directeur Dorine Manson noemt het bovendien zorgelijk dat alcoholmarketing vooral jongeren beïnvloedt, wat leidt tot eerder en meer drinken. De organisaties, verenigd in het initiatief de Gezonde Generatie, pleiten daarom voor wetgeving die alcoholreclame verder beperkt.
Reacties 0