Robots zijn een flexibele en schaalbare kracht in de distributiecentra. Door continue innovatie worden die voordelen alleen maar groter, zo leert een rondje langs retailers als Kruidvat, My Jewellery en Adidas. "Voorheen liep een orderpicker 10 kilometer per dag, nu hooguit 3."
Retailers schakelen steeds vaker robots in voor opslag en orderpicking. Het grote voordeel in vergelijking met traditionele, zwaar gemechaniseerde systemen is de schaalbaarheid en flexibiliteit van deze robotsystemen.
Voorheen moesten de klanten van E.Leclerc Seclin, een hypermarché in een voorstad van Lille, soms een kwartier wachten tot ze hun onlinebestelling konden oppikken. Nu liggen de boodschappen binnen 2 tot 4 minuten in hun kofferbak.
Het verschil? Een robotsysteem plaatst de boodschappen op het juiste moment op de juiste transportband naar 1 van de 12 afhaalstations met wachtende klanten. “We ontvangen nu elke week zo’n 30 nieuwe klanten. Voorheen waren er dat hooguit 5. Zonder dit systeem hadden we niet zo’n groei gezien”, vertelt Quentin Tronel, manager curbside pick-up bij E.Leclerc...
Robots zijn een flexibele en schaalbare kracht in de distributiecentra. Door continue innovatie worden die voordelen alleen maar groter, zo leert een rondje langs retailers als Kruidvat, My Jewellery en Adidas. "Voorheen liep een orderpicker 10 kilometer per dag, nu hooguit 3."
Retailers schakelen steeds vaker robots in voor opslag en orderpicking. Het grote voordeel in vergelijking met traditionele, zwaar gemechaniseerde systemen is de schaalbaarheid en flexibiliteit van deze robotsystemen.
Voorheen moesten de klanten van E.Leclerc Seclin, een hypermarché in een voorstad van Lille, soms een kwartier wachten tot ze hun onlinebestelling konden oppikken. Nu liggen de boodschappen binnen 2 tot 4 minuten in hun kofferbak.
Het verschil? Een robotsysteem plaatst de boodschappen op het juiste moment op de juiste transportband naar 1 van de 12 afhaalstations met wachtende klanten. “We ontvangen nu elke week zo’n 30 nieuwe klanten. Voorheen waren er dat hooguit 5. Zonder dit systeem hadden we niet zo’n groei gezien”, vertelt Quentin Tronel, manager curbside pick-up bij E.Leclerc Seclin.
Tekst loopt door onder het beeld

1.200 bestellingen per dag
Het robotsysteem in kwestie is ontwikkeld door Exotec, een Frans bedrijf dat 10 jaar geleden is opgericht door 2 robotspecialisten. De robots van Exotec halen voorraadbakken met foodproducten uit het opslagsysteem en brengen die naar een werkstation.
Daar staat een medewerker van E.Leclerc klaar om het bestelde aantal producten uit de voorraadbak te pakken en in een leeg boodschappenkrat te leggen. Als het krat gevuld of de bestelling afgehandeld is, plaatst een andere robot de boodschappen in het opslagsysteem, totdat de klant ze komt afhalen.
Opvallend is de wijze waarop de robots de voorraadbakken en boodschappenkratten in de stellingen van het opslagsysteem plaatsen. Ze rijden onder de stellingen door tot ze onder de juiste opslaglocatie staan. Vervolgens haken ze de 4 tandwielen - 1 op elke hoek van de robot - in de stellingen en klimmen ze omhoog. Als ze de juiste hoogte bereikt hebben, schuiven ze de bak of het krat op zijn plek en gaan ze weer naar beneden, op weg naar de volgende bestemming.
E.Leclerc kan dankzij deze robots 1.200 bestellingen per dag verwerken. Met het vorige systeem, waarbij medewerkers met een kar langs de voorraadbakken moesten lopen, lag het maximum op ongeveer 800 bestellingen per dag.
In een paar minuten opschalen
Robots zijn in trek bij retailers, zeker als het gaat om het afhandelen van onlinebestellingen. Het voordeel van een robotsysteem boven traditionele zwaar gemechaniseerde opslag- en orderpicksystemen is de flexibiliteit en schaalbaarheid.
Wie de capaciteit van een traditioneel systeem wil vergroten, moet de besturingssoftware aanpassen en flink investeren in extra rollenbanen, liften en andere machines. Voor uitbreiding van de capaciteit van een robotsysteem hoeven alleen maar extra robots te worden ingezet. Dat is in een paar minuten gepiept.
Vanwege de populariteit is de keuze uit robotsystemen enorm. Populair is AutoStore, het van oorsprong Noorse robotsysteem dat onder meer door Albert Heijn is geïnstalleerd in het homeshopcenter in Barendrecht.
Tekst loopt door onder de video
De robots van AutoStore klimmen niet zoals die van Exotec in de stellingen, maar bewegen zich over een aluminium rasterwerk waarin 7 meter hoge stapels met voorraadbakken zijn geplaatst. De robots ‘graven’ de juiste voorraadbak op en rijden naar een werkstation, waar ze de bak laten zakken zodat een medewerker het juiste aantal stuks eruit kan pakken. De afgelopen jaren is een groot aantal AutoStore-lookalikes op de markt verschenen, onder meer van Ocado, Intellistore en Gebhardt.
De aanpak van My Jewellery en Loavies
My Jewellery werkt in het distributiecentrum in Den Bosch aan het robotsysteem van de Chinese magazijninrichter Geek+. Dit systeem telt 2 verschillende robotmodellen.
Het 1e model is vooral geschikt om voorraadbakken uit 8 meter hoge stellingen te halen en naar beneden te brengen. Daar worden de voorraadbakken overgedragen aan de compactere en wendbare robots van het 2e model, die de bakken naar de werkstations brengen. Van het 1e model krijgt My Jewellery 22 robots, van het 2e model 66 robots.
In Groningen heeft logistiek dienstverlener Radial voor onlinefashionretailer Loavies een systeem met 300 robots van het eveneens Chinese Quicktron geïnstalleerd. Dit systeem bestaat uit 3 verschillende robotmodellen. De 1e 2 modellen werken op dezelfde wijze als de robots van My Jewellery. Het 3e model is in staat om complete pallets naar de werkstations te brengen. Dat maakt dit systeem ook geschikt voor producten zoals winterjassen die niet in een standaard voorraadbak passen.
Kruidvats productiviteit is 2 keer zo hoog
Kruidvat gebruikt in zijn fulfilmentcenter in Ede 93 robots van Geek+ die nog weer op een andere manier werken. Deze robots brengen geen voorraadbakken of voorraadpallets naar het werkstation, maar complete stellingkasten met voorraad van meerdere producten.
Oplichtende displays geven aan welke producten de medewerker moet pakken en in welke bakken hij die moet leggen. Als de robot weer wegrijdt met de stellingkast, staat de volgende al te wachten.
“Het grote voordeel van dit systeem is de efficiëntie. Voorheen moesten onze medewerkers zelf met karren door het magazijn lopen. Omdat de loopafstanden zijn verdwenen is de productiviteit nu 2 keer zo hoog”, vertelt Alexander Webhofer, die verantwoordelijk is voor de operatie in het fulfilmentcenter.
Efficiëntie is niet het enige voordeel. “We kunnen nu veel meer producten kwijt in ons magazijn. De stellingkasten die we even niet nodig hebben, kunnen veel dichter op elkaar staan dan voorheen. Gangpaden om tussen de stellingen door te kunnen lopen, zijn immers niet meer nodig. Twee derde van ons online-assortiment ligt nu in een gebied van slechts 4.000 vierkante meter”, legt Webhofer uit.
“Daarnaast is het werkplezier toegenomen, omdat medewerkers niet meer kilometers lang aan karren hoeven te duwen en trekken. Het zwaarste deel van het werk is overgenomen door robots, terwijl het leukste werk is overgebleven: het accuraat verzamelen van producten.”
Stekker uit robotarmen met zuignappen
Het concept dat Kruidvat hanteert, is afgeleid van het robotsysteem dat ooit is ontwikkeld door Kiva Systems en in 2012 door Amazon is overgenomen. Sindsdien is het concept door meerdere robotleveranciers gekopieerd, waaronder dus Geek+.
“We kozen voor dit systeem omdat het bewezen technologie is. Dat bleek ook tijdens de implementatie. Het robotsysteem draaide vrij snel naar behoren en is nu al driekwart jaar in bedrijf”, legt Webhofer uit. “Daarnaast is dit systeem uitermate geschikt voor zowel kleine als middelgrote artikelen met een lage tot gemiddelde doorlooptijd, waarvan we er veel in ons assortiment hebben. Tot slot is het systeem heel gemakkelijk uitbreidbaar. Onlangs hebben we 3 nieuwe robots toegevoegd.”
Tekst loopt door onder de afbeelding
Dat Kruidvat nadrukkelijk voor bewezen technologie kiest, kan niet los worden gezien van eerdere ervaringen met robotisering. In 2021 zette Kruidvat 12 robots van I Am Robotics in, waarvan na een half jaar alweer afscheid is genomen.
“Deze mobiele robots waren voorzien van robotarmen met zuignappen, zodat ze zelf de benodigde producten uit de stellingen konden halen. Helaas was deze technologie op dat moment niet betrouwbaar genoeg. Het oppakken van producten met een zuignap werkt misschien bij rechthoekige doosjes, maar wij hebben ook ronde, kegelvormige en doorzichtige producten. Te vaak lukte het niet om die producten accuraat op te pakken”, legt Webhofer uit.
“We wisten dat we 1 van de eersten met deze technologie waren en de nodige risico’s liepen. We hebben toch geïnvesteerd in een poging om deze technologie werkend te krijgen, maar besloten er uiteindelijk de stekker uit te trekken.”
Sorterende robots
Ondanks alle verschillen werken vrijwel alle robotsystemen volgens hetzelfde principe: ze brengen pickvoorraad naar een werkstation waar een medewerker klaar staat. Die pakt het bestelde aantal producten en legt ze in de bakken of dozen van klanten.
De bakken gaan via een rollenbaan naar het verzendgebied. Daar worden de bestellingen tijdelijk opgeslagen en indien nodig gesorteerd en geconsolideerd. In het homeshopcenter in Barendrecht heeft Albert Heijn daarvoor een apart systeem geïnstalleerd.
Tekst loopt door onder de afbeelding

De laatste innovaties laten zien dat ook dit principe aan verandering onderhevig is. E.Leclerc en Exotec gebruiken bijvoorbeeld hetzelfde robotsysteem voor de opslag van zowel voorraadbakken als bestellingen.
Daardoor is in de verzendhal geen apart buffer- of sorteersysteem meer nodig. Robots nemen het sorteerwerk over en leveren de bestellingen op het juiste moment in elke gewenste volgorde uit. Dat bespaart zowel ruimte als tijd.
Mobiele robots bij Only en Adidas
Wie geen zin heeft om zijn bestaande magazijninrichting te vervangen door een compleet nieuw robotsysteem, heeft nog een andere optie.
Autonome mobiele robots vinden zelfstandig hun weg door elk bestaand magazijn en bieden ondersteuning bij het orderpicken. Ze brengen de voorraad niet zoals de eerder genoemde robotsystemen naar een werkstation, maar volgen de orderpickers op hun rondgang door het magazijn. Als ze een bestelling hebben afgehandeld, brengt een robot die naar de verzendhal. De orderpickers hoeven dus niet continu heen en weer te lopen, maar kunnen - geholpen door de volgende robot - gewoon blijven picken. Logistiek dienstverlener GXO hanteert deze werkwijze in een Only-magazijn in Venray.
Ook Adidas implementeerde autonome mobiele robots. In een 20 jaar oud magazijn in Duitsland rijden bijna 80 autonome mobiele robots van Locus Robotics rond. Ze ontlasten de medewerkers, die een gemiddelde leeftijd tussen de 50 en 60 jaar hebben. Zonder dat Adidas iets aan de magazijninrichting veranderde, zorgden de robots voor een productiviteitsstijging van 24 procent.
Manfred Schindler, senior director IT operations bij het sportmerk: “Voorheen moesten de orderpickers zo’n 10 kilometer per dag lopen, nu hooguit nog maar 3 kilometer. De robots maken hun werk een stuk gemakkelijker.”