Het nieuwe gerobotiseerde dc van Albert Heijn in 7 cijfers

Het nieuwe gerobotiseerde dc van Albert Heijn in 7 cijfers

Albert Heijn heeft in Barendrecht een gemechaniseerd distributiecentrum geopend. Het Home Shop Center (HSC) moet de distributie van de thuisbezorging van boodschappen gaan verzorgen. RetailTrends kreeg een sneak preview, vóór de officiële opening.
 

25.000

Op het industrieterrein in Barendrecht heeft Albert Heijn een pand van 25.000 vierkante meter. Het HSC moet Rotterdam gaan vervangen. Hoewel het er van buiten als ieder ander distributiecentrum uitziet, is het van binnen een technologisch hoogstandje. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn spreekt van “de nieuwste technologieën om slimmer en efficiënter te werken.”
 

45.000

Die efficiëntie zit hem in het feit dat door de autostore Albert Heijn 3 keer meer boodschappenkratten per week kan vullen. Waar dat in een normaal dc gaat om 15.000 kratten, zijn dat er nu zo’n 45.000.
 

750

Dat alles factor 3 gaat gaat en dus efficiënter wordt, komt ook omdat de medewerker op zijn plek kan blijven. Tijdens de...

Albert Heijn heeft in Barendrecht een gemechaniseerd distributiecentrum geopend. Het Home Shop Center (HSC) moet de distributie van de thuisbezorging van boodschappen gaan verzorgen. RetailTrends kreeg een sneak preview, vóór de officiële opening.
 

25.000

Op het industrieterrein in Barendrecht heeft Albert Heijn een pand van 25.000 vierkante meter. Het HSC moet Rotterdam gaan vervangen. Hoewel het er van buiten als ieder ander distributiecentrum uitziet, is het van binnen een technologisch hoogstandje. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn spreekt van “de nieuwste technologieën om slimmer en efficiënter te werken.”
 

45.000

Die efficiëntie zit hem in het feit dat door de autostore Albert Heijn 3 keer meer boodschappenkratten per week kan vullen. Waar dat in een normaal dc gaat om 15.000 kratten, zijn dat er nu zo’n 45.000.
 

750

Dat alles factor 3 gaat gaat en dus efficiënter wordt, komt ook omdat de medewerker op zijn plek kan blijven. Tijdens de rondleiding zien we verstelbare platformen die ervoor moeten zorgen dat de medewerkers alles wat ze nodig hebben, binnen 30 centimeter kunnen vinden. Volgens Albert Heijn zelf is dat ergonomisch verantwoord, en worden de medewerkers nu volledig ontzien in het tillen.

Daarnaast lopen de medewerkers in een normaal dc ook 750 kilometer per dag (8 tot 10 kilometer per medewerker). Dat is nu aanzienlijk minder. De medewerkers moeten nog wel de verse en diepvriesproducten zelf verzamelen, maar de machines verplaatsen de boodschappen grotendeels het dc door.

Het dc zelf is er overigens onmiskenbaar 1 van Albert Heijn. “De mega grote hamster in het midden is bewust voor het gevoel”, zo vertelt Van Egmond. “De mensen die hier werken horen er ook allemaal bij en zo willen we dat ook laten voelen. De lettertypes, de plaatjes zijn allemaal in de kleuren van AH. Zelfs de bezem is Albert Heijn-blauw.”
 

300

Deze winst voor de medewerkers komt grotendeels door het systeem van 300 robots die op 5.000 kilometer aan rails de boodschappen boven de pickup points verzamelen en afleveren bij de medewerker die het kan verwerken. Deze worden bediend door een computer die de snelste route voor alle boodschappen tegelijk berekend. Wat opvalt is het vele geluid dat de robots produceren, maar volgens Albert Heijn is uitvoerig getest dat op de plek van werken het voor de medewerkers niet boven de 75 decibel uitkomt (ruim binnen de norm). Naast de 300 robots die de producten verzamelen, worden de boodschappen via lange lopende banden richting hun eindbestemming in het dc gebracht.

Met veel technologie en ingewikkelde processen kan er ook veel mis gaan. Lieke van de Voort, director innovation, is daar niet bang voor: “Het systeem is gebouwd op betrouwbaarheid. We willen niet dat als er 1 ding kapot gaat, we gelijk niets meer kunnen leveren. De schakel die tijdelijk ontbreekt is altijd op te vangen met een andere. Deze minimal point of failure die is ingebouwd, maakt dat we altijd doorkunnen. Daar hebben we uiteraard ook gekeken naar anderen en daarvan geleerd. Voor ons is betrouwbaarheid enorm belangrijk.” Albert Heijn stelt ook dat het nu vooral wil leren van dit systeem en dit later uit te breiden met gecompliceerdere processen.
 

5400

Dat de nieuwe technieken allemaal veel energie kosten, onderschat Albert Heijn niet. Het volledig gasloze gebouw is voorzien van 5400 zonnepanelen en allerlei energiezuinige oplossingen. Die maken dat het gebouw zoveel mogelijk zelfvoorzienend moet zijn. Ook moet er elektrisch worden thuisbezorgd, met 89 oplaadpunten rond de distributiecentra.

8

De ambitie van Albert Heijn is om met deze logistieke vooruitgang klanten sneller te bedienen. Van Egmond wijst daarbij op de strategie van de supermarkt om “altijd en overal te zijn” voor de klant. “Deze innovatie is er voor de omnichannel klant. Naast Barendrecht zijn we ook al in Zwolle begonnen om het dc te mechaniseren. Uiteindelijk zou dat bij alle 8 de grote dcs moeten.” Dat dit niet per se samen gaat met meer winst, vindt Van Egmond dan ook nog niet zo erg. “De klant moet het gemak hebben om op allerlei manieren aan zijn boodschappen te kunnen komen. Zo kunnen wij meer klanten bedienen. Dat is voor nu het doel, al denk ik dat het uiteindelijk wel winstgevend kan worden.”
 

7000

Van Egmond vertelt dat het dc uiteindelijk 7000 klanten moet voorzien van hun dagelijkse boodschappen. “En zo willen we voortzetten wat Albert Heijn al heel lang doet. 136 jaar geleden ging de familie Heijn al bij mensen langs om boodschappen te bezorgen. Dat doen we nog steeds, maar wel op een moderne manier.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!