Data is de motor van elk modern bedrijf. Maar zonder de juiste brandstof kom je niet ver. Door haar datastromen te integreren, heeft STICHD – met IT-partner HSO - haar datakwaliteit verhoogd en zo de basis gelegd om datagedreven te werken.
Maarten van Looij, Solutions Architect bij STICHD, en Daan Damhuis, Manager Data & Analytics bij STICHD , vertellen over de uitdagingen van data-integratie, strategische keuzes en hoe een toekomstgericht dataplatform hen helpt om kansen te grijpen zodra ze zich voordoen. Hoe helpt deze datagedreven aanpak hen om zich te onderscheiden?
Manchester City: snel schakelen onder hoge druk
Toen een van de grootste voetbalclubs ter wereld, Manchester City, aanklopte, stond STICHD voor een pittige klus. “Ze wilden real-time inzicht in verkoopdata uit diverse bronnen. Voor zo’n verzoek is het nodig dat verschillende databronnen naadloos met elkaar verbonden zijn, zoals verkoopcijfers uit webshops en fysieke winkels met kassasystemen”, legt Daan uit.
En dat moest snel gebeuren, want de deadline was scherp. Naast de technische uitdagingen – vereiste het ook flexibiliteit binnen de hele organisatie. Geen lange besluitvormingsprocessen, maar direct handelen zodra zich een kans voordoet. “Als we een kans zien, dan willen we die ook pakken,” zo duidt Maarten de bedrijfscultuur.
Integratie in Azure
Data kwam uit vele hoeken: van webshops en logistieke processen tot het ERP en WMS. Hoe maak je deze data toegankelijk, beheersbaar en waardevol? Directe integratie tussen systemen was een knelpunt; waardevolle informatie zat vast in verschillende systemen en het koppelen kostte veel tijd. Om alle mogelijke kansen te benutten werd het Azure data-integratieplatform van Microsoft geïmplementeerd – samen met HSO.
Langdurig partnership
En die samenwerking gaat al lang terug. Wat begon met de implementatie van de Modern Workplace, groeide uit tot een strategisch partnership – nu ook op het gebied van data-integratie. Bij STICHD heerst een informele sfeer met korte lijnen en veel ruimte voor initiatief. “Er is altijd wel iets aan de gang. We zitten eigenlijk nooit stil,” vertelt Maarten lachend.
Deze dynamische werkwijze vraagt om een partner die flexibel meebeweegt. “Als we een kans zien, kunnen we snel schakelen met HSO voor extra capaciteit of kennis die we zelf niet hebben. Dat maakt de samenwerking heel dynamisch,” aldus Maarten.
HSO ondersteunt niet alleen op technisch vlak, maar deelt ook kennis en inzichten. “We hebben destijds voor een hechtere samenwerking met HSO gekozen, omdat we zelf nog niet zoveel kennis van de cloud hadden. Zij hebben ons daarin begeleid en niet alleen gekeken naar: werkt het? Maar ook naar wat de beste oplossing is. Daarnaast houden we inspiratiesessies over actuele ontwikkelingen, zoals Microsoft Fabric,” vertelt Daan.
Versnelling in implementaties
De succesvolle implementatie bij Manchester City bleek een katalysator voor toekomstige projecten. “Voorheen waren we drie maanden bezig om de eerste setup neer te zetten,” vertelt Maarten. “Bij Trackside (fanshops op het circuit van de Formule 1) stond het in zes à zeven dagen en de nieuwe kassa bij Manchester City. Dat was in drie dagen geregeld.” Deze versnelling is te danken aan de toekomstgerichte architectuur. “Als je het goed neerzet vanaf het begin, dan kun je er de vruchten van plukken als je een vergelijkbare case hebt,” legt Maarten uit.
Voorraadbeheer en nieuwe kanalen
Voor klanten van STICHD is het cruciaal om de juiste producten op de juiste plek te hebben. Dankzij de integratie met Azure verbeterde het voorraadbeheer van winkels op het circuit van Formule 1-races. “Diegene die dat coördineert, kijkt op het dashboard of op de telefoon en ziet: dit artikel in die winkel is over, maar in de andere winkel is juist een tekort. Dan kunnen we desnoods voorraad van winkel A naar winkel B gaan brengen,” legt Daan uit.
“We kunnen nu real-time zien welke producten het beste verkopen tijdens een race en wanneer de voorraad dreigt op te raken, of juist wanneer er te veel van een product is ingekocht,” vult Daan aan. Hierdoor reageer je snel op veranderingen in de vraag en is de voorraad van winkels op het circuit altijd op orde.
Doordat data zoals voorraadbeheer, trenddata en pricing makkelijk beschikbaar is, is er ruimte om snel in te spelen op marktontwikkelingen. “We hadden veel data, maar konden er niet snel bij. Het beheren en opzetten van nieuwe verkoopkanalen was niet eenvoudig. Nu kunnen we nieuwe verkoopkanalen implementeren zonder grote impact op onze bestaande processen,” voegt Maarten toe.
Het fundament staat
De integratie van datastromen met het Azure data-platform heeft voor een flexibele, toekomstbestendige basis gezorgd. En die toekomst is ambitieus. AI staat op de agenda, maar STICHD kiest voor een doordachte aanpak. “We hebben vooral aan het fundament gewerkt en niet zozeer aan de toepassing. Ik denk wel dat we daar nu makkelijker naartoe kunnen,” zo kijkt Maarten vooruit.
En de samenwerking met HSO? Die blijft belangrijk. Niet alleen op het gebied van techniek, maar ook op het gebied van samen kennis delen. “Als het zo ver is, hebben we HSO als sparringpartner om samen naar nieuwe innovaties te kijken,” sluit Maarten af.
De sleutel tot AI is een sterk Data- & Integratieplatform.
Kom naar het Azure & Integration Congress op 2 juni in de Jaarbeurs waar ook STICHD een keynote verzorgt. Meld je nu aan en leer van experts, ontdek innovatieve oplossingen en bouw je netwerk om voorop te blijven lopen.
Reacties 0