Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Intersport en Plus.
Intersport
Met een omzet over 2024 van 14 miljard euro, 2,1 procent meer dan een jaar eerder, kan Intersport tevreden terugblikken op het voorgaande jaar. Vooral in Frankrijk, Italië en Zwitserland deed de sportketen het goed. De meeste omzet werd in het laatste kwartaal geboekt, maar het derde kwartaal kende de grootste groei. Dat komt omdat Intersport flink wist te profiteren van internationale sportevenementen zoals de Olympische Spelen in Frankrijk en het EK voetbal in Duitsland. Ook opende de keten 83 nieuwe winkels, waarmee het totaal op 5.464 uitkwam.
Plus
De cijfers van Plus waren even schrikken. Het verlies is vorig jaar opgelopen van 31,2 miljoen naar 53 miljoen euro. Volgens de supermarktketen komt dat door het versneld afronden van de moeizaam verlopen fusie met Coop. "Los van opstartkosten in de logistiek zijn er eenmalige kosten gemaakt in het ombouwen van Coop-winkels naar Plus, de sluiting en...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Intersport en Plus.
Intersport
Met een omzet over 2024 van 14 miljard euro, 2,1 procent meer dan een jaar eerder, kan Intersport tevreden terugblikken op het voorgaande jaar. Vooral in Frankrijk, Italië en Zwitserland deed de sportketen het goed. De meeste omzet werd in het laatste kwartaal geboekt, maar het derde kwartaal kende de grootste groei. Dat komt omdat Intersport flink wist te profiteren van internationale sportevenementen zoals de Olympische Spelen in Frankrijk en het EK voetbal in Duitsland. Ook opende de keten 83 nieuwe winkels, waarmee het totaal op 5.464 uitkwam.
Plus
De cijfers van Plus waren even schrikken. Het verlies is vorig jaar opgelopen van 31,2 miljoen naar 53 miljoen euro. Volgens de supermarktketen komt dat door het versneld afronden van de moeizaam verlopen fusie met Coop. "Los van opstartkosten in de logistiek zijn er eenmalige kosten gemaakt in het ombouwen van Coop-winkels naar Plus, de sluiting en voorbereiding van nieuwe distributiecentra, kosten van de integratie van de 2 fusiebedrijven, de overdracht van Coop-winkels aan derden en de reorganisatie", meldt Plus. Verder zag de supermarkt over 2024 zijn marktaandeel dalen van 9,4 procent naar 9,2 procent.
Volgens financieel directeur Douwe Snel verdwijnen in de tweede helft van 2025 de eenmalige kosten en de focus op de fusie langzaam naar de achtergrond. Daarmee komt de financiële afronding van het fusietraject in zicht, al zullen de effecten ervan in de jaarcijfers van 2025 nog duidelijk merkbaar zijn.