MediaMarkt stuurt met programma actief op een diverse leiderschapscultuur
Dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in topmanagement en bestuursfuncties is een feit. Slechts 1 op de 3 topfuncties wereldwijd wordt bekleed door een vrouw. En met het huidige tempo van groei bereiken we pas in 2053 een gelijke verdeling ten opzichte van mannen in topfuncties, aldus het Women in Business-rapport van Grant Thornton.
Maar hoe belangrijk is het, deze gelijkheid? Diversiteit in leiderschap betekent een grotere neiging om verschillende invalshoeken in overweging te nemen, wat helpt om meer gebalanceerde en doordachte beslissingen te maken. Ook leiden diverse perspectieven tot vernieuwende oplossingen en innovatieve strategieën. Tel daar nog eens bij op dat een inclusievere cultuur de medewerkerstevredenheid verhoogt, en het succes zal volgen. De potentie is er, maar er is nog een hoop werk aan de winkel om daar te komen.
Inspiratie vanuit retail: MediaMarkt vertelt
Bij MediaMarkt Benelux is diversiteit en inclusie een belangrijk speerpunt. Met 66 nationaliteiten en een diverse mix aan achtergronden is diversiteit al een essentieel onderdeel voor innovatie en groei bij ons. Maar ook wij hebben nog stappen te zetten als het gaat om het realiseren van meer vrouwelijke leiders. Het bewustzijn is er zeker, maar we hebben op dit gebied specifieke doelen gesteld, waarvoor we een actief beleid voeren. Onlangs lanceerden we een belangrijk initiatief dat gebaseerd is op één van de drijvers van het succes van MediaMarkt: partnership.
Women Inclusion Network – WIN!
Om vrouwen te ondersteunen in hun ambities hebben we het Women Inclusion Network in het leven geroepen, oftewel WIN!. Een 9-maanden traject dat ambitieuze vrouwelijke professionals ondersteunt op hun weg naar leiderschap. Het programma is een combinatie van intensief mentorship, workshops en netwerkevents. Hierdoor krijgen deelnemers de kans om niet alleen hun vaardigheden te ontwikkelen, maar ook te leren van ervaren senior leiders.
Wat dit netwerk extra krachtig maakt is dat onze poule aan mentoren zowel bestaat uit succesvolle vrouwelijke leiders vanuit MediaMarkt, als toonaangevende bedrijven zoals Lenovo, Miele en Google, maar bijvoorbeeld ook PostNL waar een soortgelijk programma actief is. Door middel van deze partnerships verhogen we enerzijds het diversiteitsgehalte van ons eigen programma en wordt het initiatief hopelijk ook actief ingezet bij andere bedrijven.
Eén van de WIN! mentoren zegt: “Ik fungeer maandelijks als klankbord, waarbij mijn mentee de agenda bepaalt. Ik ben zowel een zakelijke steun als een luisterend oor voor privézaken die wat aandacht verdienen. In het gesprek praten we ook over mijn successen, maar het meest waardevolle om te delen zijn de lessen die ik gaandeweg geleerd heb. En het is tweerichtingsverkeer, want ik leer tegelijkertijd ook weer van hen.”
Workshops en netwerkevenementen
Naast het mentorprogramma zijn op maat gemaakte workshops zoals ‘Boost your career’ en ‘Resilience & Adaptability’ ook een essentieel onderdeel van WIN!. Deze workshops geven de deelnemers praktische tools om hun talenten verder te ontwikkelen en gericht na te denken over hun carrière. Verder vervult netwerken een grote rol. Onder de noemer ‘Cocktails & Conversations’ worden verschillende thema-events georganiseerd, waarbij zowel onze WIN!NERS (mentees van het programma), onze mentoren en geregeld ook de rest van onze vrouwelijke medewerkers worden aangemoedigd met elkaar de verbinding te zoeken en van elkaar te leren.
Investeren = WIN!nen - wat levert het programma op?
De eerste fase van WIN! laat al positieve resultaten zien. Maandelijkse check-ins tussen mentoren en mentees, en een levendige community zorgen voor groei en betrokkenheid. Maar ook de rest van de organisatie blijft betrokken. Middels nieuwsbrieven, interviews en een speciale mediatheek vol tips voor boeken, video’s en artikelen, creëren we meer bewustzijn over de potentie van vrouwelijk leiderschap en bieden we leerkansen op een breder niveau.
Eén van de WIN!NERS over het netwerk: “De begeleiding via WIN! en de onderlinge band die we opbouwen binnen het netwerk, geeft mij praktische tools, inspiratie en vertrouwen om zowel mijn sterke punten te ontdekken, als strategisch naar mijn toekomst te kijken.”
Feminien vs masculien
Kortom, het programma is meer dan een leerkans en de doelen zijn duidelijk. WIN! is een springplank voor ambitieuze vrouwen en een concrete stap naar een inclusieve toekomst met meer vrouwelijke leiders. Door te investeren in vrouwelijke professionals creëren we een inclusieve werkomgeving en bouwen we een divers leiderschapsteam op.
En meer dan dat: in bredere zin gaat het niet alleen om de man versus vrouw verhouding, maar om het verder ontwikkelen van feminiene eigenschappen binnen en buiten de organisatie. Uiteindelijk wil je ook bepaald gedrag vaker terugzien in een bedrijf om zo cultuurverandering op gang te brengen. We hopen dat onze partners in de toekomst vergelijkbare initiatieven opzetten, zodat we samen een sterk netwerk vormen dat de basis legt voor meer vrouwelijk leiderschap.
Meer inspiratie over dit thema is te beluisteren en te bekijken in de laatste MediaMarkt Let's Talk Retail podcast.
Reacties 0