La Place schaaft aan formule: 'We worden niet ineens een heel hip Gen Z-brand'

La Place schaaft aan formule: 'We worden niet ineens een heel hip Gen Z-brand'

La Place kiest na de verzelfstandiging voor een nieuwe koers. Wat gaat er veranderen bij de foodserviceformule? RetailTrends vroeg het aan marketingmanager Lindsey Visser.


Wie zijn we? Waar staan we voor? Wat brengt de toekomst ons? “Er komt altijd een moment dat je even in de spiegel moet kijken”, weet marketingmanager Lindsey Visser. En voor La Place was de verzelfstandiging afgelopen zomer een logisch moment.


Na ruim 8 jaar onder de hoede van supermarktconcern Jumbo kwam La Place weer op eigen benen te staan. De formule is ondergebracht in een joint-venture, waarin zowel Jumbo als cateraar Vermaat zit. Vermaat exploiteerde sinds begin 2021 al 41 La Place-restaurants.


“We gaan een beetje terug naar de roots”, vertelt Visser. Terug naar de kernwaarden waarmee La Place, opgericht in 1987, groot is geworden. “Vers, ambachtelijk, duurzaam en gezond.” En die waarden vertalen naar de huidige tijdgeest. Dat is het idee.


Plantaardige opties

De eerste stappen zijn inmiddels gezet. La Place kiest vaker voor plantaardig. “Je hebt nu op elk moment van de dag bij ons een...

La Place kiest na de verzelfstandiging voor een nieuwe koers. Wat gaat er veranderen bij de foodserviceformule? RetailTrends vroeg het aan marketingmanager Lindsey Visser.


Wie zijn we? Waar staan we voor? Wat brengt de toekomst ons? “Er komt altijd een moment dat je even in de spiegel moet kijken”, weet marketingmanager Lindsey Visser. En voor La Place was de verzelfstandiging afgelopen zomer een logisch moment.


Na ruim 8 jaar onder de hoede van supermarktconcern Jumbo kwam La Place weer op eigen benen te staan. De formule is ondergebracht in een joint-venture, waarin zowel Jumbo als cateraar Vermaat zit. Vermaat exploiteerde sinds begin 2021 al 41 La Place-restaurants.


“We gaan een beetje terug naar de roots”, vertelt Visser. Terug naar de kernwaarden waarmee La Place, opgericht in 1987, groot is geworden. “Vers, ambachtelijk, duurzaam en gezond.” En die waarden vertalen naar de huidige tijdgeest. Dat is het idee.


Plantaardige opties

De eerste stappen zijn inmiddels gezet. La Place kiest vaker voor plantaardig. “Je hebt nu op elk moment van de dag bij ons een plantaardige optie.” Alleen ‘ergens’ een plantaardig broodje aanbieden, is niet voldoende, zegt Visser.


“Maar we zijn niet betuttelend”, voegt ze eraan toe. Wie vlees wil, kan dat krijgen. Dus het saucijzenbroodje en de baguette beenham blijven op het menu? “Die blijven. En waar we kunnen verbeteren, zullen we dat doen. Het is niet onze bedoeling om de heroes te schrappen waar we geliefd om zijn.”

Er zijn mensen die daar al jaren voor naar La Place gaan en die blijven van harte welkom, zegt Visser. “Dat zijn onze trouwe fans, die waarderen we enorm. Maar we kijken wel wat beter kan. Als we vlees gebruiken, is dat het juiste vlees? Voldoet het aan de keurmerken? Is het van de kwaliteit die wij belangrijk vinden?”

Andere smaken

Aantrekkelijker worden voor een jongere generatie betekent ook een ‘spannender’ assortiment. Zo kunnen klanten de in VS populaire smashburger verwachten: een type hamburger waarbij het vlees tijdens het bakken platgedrukt wordt op een hete bakplaat. Zo krijgt de burger een extra krokant, gekarameliseerd korstje, terwijl de binnenkant sappig blijft.


“De wereld is veranderd en de smaken die mensen gewend zijn ook. Dat ga je veel vaker terugzien in ons assortiment”, zegt Visser.


De ‘look and feel’ is hier en daar ook wat jonger geworden. Niet overal dat diepgroene van vroeger. En in de fotografie staat het gerecht voortaan in het middelpunt. “Het is allemaal wat frisser, wat meer van nu.”


Nieuw loyaliteitsprogramma

Ook heeft La Place sinds kort een nieuw loyaliteitsprogramma: de Feel Good Food Club. Voor elke euro die wordt besteed, krijgen klanten 10 punten. Die kunnen in de app worden ingewisseld voor een kortingsvoucher of gratis producten.


Visser: “Wat je ook bij ons bestelde, iedereen kreeg hetzelfde extraatje. We wilden graag een programma dat meer aansluit bij individuele wensen. Loyaliteit wordt nu beter beloond: je spaart voor wat je zelf wilt hebben.”


Alles bij elkaar is het vooral een kwestie van aanscherpen, benadrukt Visser. “We worden niet ineens een heel hip Gen Z-brand.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!