Met Dappr willen Amar Thomas en Jochum Damstra niet alleen de EHBO-doos verduurzamen, maar vooral kleur en karakter geven aan een product dat al decennialang onveranderd in de schappen ligt: de pleister. Inmiddels liggen hun plasticvrije pleisters bij alle Etos-winkels, staan samenwerkingen met andere retailers voor de deur en worden binnenkort de eerste stappen over de grens gezet. Medeoprichter Amar Thomas vertelt.
Op welk moment dachten jullie: de wereld heeft behoefte aan andere pleisters?
“Jochum en ik hadden jarenlang een creatief bureau in de zorg. We hielpen veel organisaties bij hun merkontwikkeling, maar wilden zelf graag een product creëren. Het liefst iets dat aansluit bij onze ervaring én ons leven. Toen kwamen we eigenlijk al gauw uit op pleisters. Ik heb 3 kinderen, Jochum 2, dus ja, pleisters zijn bij ons thuis praktisch dagelijkse kost.
Toen we in de markt doken, waren we verbaasd. Pleisters zijn grotendeels gemaakt van plastic, mogelijk zelfs met PFAS erin. En qua design is het al 100 jaar hetzelfde: huidkleurig, tikkeltje medisch, saai. Wij wilden daar kleur, fun maar ook emotie aan toevoegen....
Met Dappr willen Amar Thomas en Jochum Damstra niet alleen de EHBO-doos verduurzamen, maar vooral kleur en karakter geven aan een product dat al decennialang onveranderd in de schappen ligt: de pleister. Inmiddels liggen hun plasticvrije pleisters bij alle Etos-winkels, staan samenwerkingen met andere retailers voor de deur en worden binnenkort de eerste stappen over de grens gezet. Medeoprichter Amar Thomas vertelt.
Op welk moment dachten jullie: de wereld heeft behoefte aan andere pleisters?
“Jochum en ik hadden jarenlang een creatief bureau in de zorg. We hielpen veel organisaties bij hun merkontwikkeling, maar wilden zelf graag een product creëren. Het liefst iets dat aansluit bij onze ervaring én ons leven. Toen kwamen we eigenlijk al gauw uit op pleisters. Ik heb 3 kinderen, Jochum 2, dus ja, pleisters zijn bij ons thuis praktisch dagelijkse kost.
Toen we in de markt doken, waren we verbaasd. Pleisters zijn grotendeels gemaakt van plastic, mogelijk zelfs met PFAS erin. En qua design is het al 100 jaar hetzelfde: huidkleurig, tikkeltje medisch, saai. Wij wilden daar kleur, fun maar ook emotie aan toevoegen. Want waarom zou je, als je valt, je wond moeten verstoppen achter een huidkleurige pleister? Je mag het avontuur dat je hebt meegemaakt best laten zien.”
Wat maakt jullie pleisters anders dan die van de gevestigde merken?
“We hebben de pleister vanaf nul herontworpen. De losse verpakking is van papier, net als de plakstrips. Het wondgaasje is van organisch materiaal en de toplaag is bamboestof met een vrolijk printje. Zelfs het doosje hebben we vervangen door een herbruikbaar blikje. Over 2 weken komen daar refill-verpakkingen voor.”
Tekst loopt door onder het beeld

Oprichters Amar Thomas (l) en Jochum Damstra
Jullie profileren je als functioneel met een missie. Hoe speelt duurzaamheid daarin mee?
“Duurzaamheid stond in het begin groot op onze verpakkingen. Maar we zagen veel duurzame producten uit onze categorie weer verdwijnen, dus we hebben besloten dat weer weg te halen. Duurzaamheid pur sang is geen reason to buy. Het is een basisvoorwaarde, geen USP, althans niet voor ons. Onze kracht zit in de combinatie van design, merkverhaal en gebruiksmoment.”
Die designs zijn nogal uitgesproken – van eenhoorns tot tie-dye. Hoe kwamen die tot stand?
“In het begin ontwierpen we ze zelf, maar dat was het niet helemaal. Op het schoolplein sprak ik een vader die bij Brandnew Amsterdam werkt, een ontwerpbureau dat startups zoals wij naar een volgende fase helpt. We gingen samen aan de slag en bouwden het verhaal en het design van Dappr. Dat heeft goed uitgepakt. Vorig jaar hebben we zelfs een Pentaward in Londen gewonnen voor beste brand story en beste productdesign.”
Jullie tagline is 'voor iedereen die niet te stoppen is'. Hoe zie je die terug in het merk?
“Die zit in alles. We heetten eerst Stikky, maar vlak voor productie kregen we een brief van een advocaat uit Groot-Brittannië vanwege merkrechtinbreuk. Toen moesten we weer terug naar de tekentafel. Achteraf zijn we heel blij dat het zo is gegaan: de naam Dappr past veel beter bij ons.
We zoeken ook samenwerking met partijen die hetzelfde willen uitdragen. Zoals met Oerrr, het jeugdprogramma van Natuurmonumenten, waarmee kinderen worden gestimuleerd om de natuur in te gaan. Maar we organiseren ook eigen evenementen, zoals stepclinics met een Europees Kampioenschap stuntsteppen. Dit jaar willen we dat soort initiatieven verder opschalen, onder meer via lesprogramma’s op scholen, om onze impact te vergroten.”
Tekst loopt door onder het beeld

Sinds maart liggen jullie pleisters bij Etos. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
“We hebben Etos uitgenodigd en ons hele verhaal gedeeld – inclusief onze visie op het pleisterschap. Dat sloot goed aan bij wat zij zochten: meer kleur, meer activatie, meer duurzaamheid. In eerste instantie zouden we in de helft van de winkels komen te liggen, maar Etos besloot uiteindelijk tot volledige distributie in meer dan 500 Etos-filialen.
Pleisters zijn een typisch retailproduct: als je ze nodig hebt, is dat meestal direct. Online werkt het vooral als meepakker – niemand bestelt alleen een blikje pleisters. Daarom zoeken we online naar andere strategieën, bijvoorbeeld via bundels met een hogere orderwaarde.”
Jullie hebben vorig jaar 5.000 doosjes verkocht. In 2025 mikken jullie op 75.000. Hoe gaan jullie dat realiseren?
“Retail en b2b zijn onze pijlers. We zijn momenteel in gesprek met meerdere retailers. Ook leveren we aan groothandels, GGD’s en bedrijven die EHBO-kits samenstellen. Maar voor echte groei moeten we naar het buitenland. Enkel als pleistermerk in Nederland gaan we het niet redden. De pleister is geen snel roterend product, dus je hebt volume nodig. In augustus starten we met de verkoop via conceptstores in België en Frankijk. Via die kanalen hopen we door te stromen naar drogisterijen. Begin 2026 willen we ook in Duitsland en Oostenrijk liggen.”
Wat kunnen we nog meer van jullie verwachten in de EHBO-doos?
“We verbreden ons aanbod richting sporters en volwassenen. In het najaar brengen we blarenpleisters, XL-pleisters voor knieën en ellebogen, neuspleisters, sporttape en pimple patches op de markt. Ook zijn we bezig met een eigen first aid kit.”
Jullie zijn actief op zoek naar financierders. Wat zoeken jullie precies?
“We zijn op zoek naar 500.000 euro om 10 nieuwe producten te lanceren en nieuwe markten aan te boren. Tot nu toe hebben we onze eigen winst geïnvesteerd, maar voor de volgende stap hebben we extra middelen nodig. Liefst in de vorm van ‘slim geld’: investeerders met ervaring in retail en internationale groei, die ons kunnen behoeden voor fouten.”
Tekst loopt door onder het beeld

Wat zijn jullie langetermijnplannen?
“We willen blijven groeien, maar vooral mensen in beweging krijgen, te laten groeien door uitdagingen aan te gaan, leren door te vallen en sterker op te staan. Zo zijn we partner van het Prinses Máxima Centrum, elke patiënt krijgt daar binnenkort onze pleisters. Ook de medische wereld, waar plastic een groot probleem is, willen we verduurzamen.
Op 1 april grapten we op social media over Dappr-gips dat we op de markt zouden brengen. We kregen meteen serieuze reacties van artsen die een sample wilden. Dus wie weet… wij zijn in elk geval nog niet te stoppen.”