Nederlands betonbedrijf mag woord 'Lego' niet meer veelvuldig gebruiken

Nederlands betonbedrijf mag woord 'Lego' niet meer veelvuldig gebruiken

Het Nederlandse betonbedrijf Betonblock mag het woord 'Lego' niet meer veelvuldig op zijn website gebruiken. Dat heeft de rechter in Den Haag bepaald.

De onderneming Betonblock maakt stalen mallen voor betonblokken, die onder meer worden ingezet bij wegafzettingen en de beveiliging van straten en evenementen. De onderneming verwijst op de website expliciet naar de bouwstenen uit Denemarken. “De betonblokken van de Betonblock mallen worden dankzij de noppen aan de bovenzijde van het blok vaak vergeleken met de welbekende Lego-stenen. Dankzij het noppensysteem zijn de blokken moeiteloos te stapelen en ontstaat er een stevige constructie”, aldus de website.

De rechter oordeelt nu dus dat het bedrijf daar binnen 2 dagen mee moet stoppen, op straffe van een dwangsom van 500 euro per dag, tot een maximum van 50.000 euro. De rechter stelt dat het bedrijf niet in dezelfde branche opereert en daarmee geen gevaar vormt voor de kinderspeelgoedfabrikant. Toch profiteert het merk door deze termen te gebruiken wel mee van de populariteit van het merk, zo schetst de rechter. Door de aantrekkingskracht, reputatie en prestige van het Deense speelgoedmerk was Betonblock bijvoorbeeld beter te vinden op Google. 

Eerder liet marketingdirecteur van Betonblock Sander Tacx al weten dat hij niet het gevoel had dat Lego schade aan deze constructie ondervindt. Hoewel de rechter dat dus beaamt, blijft de dwangsom om de aanvullende redenen wel staan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!