RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retailexpert Michel Kregel over de vraag of Peek & Cloppenburg nog levensvatbaar is in Nederland.
De omzet bleef achter bij de verwachtingen en dus sloot Peek & Cloppenburg zijn winkel in Almere, slechts 3 jaar na opening. Kan het modewarenhuis met nog 4 vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Mall of the Netherlands in Leidschendam overleven, of is het einde oefening op de Nederlandse markt?
Wat maakt dat het niet is gelukt in Almere? Ligt het aan de plek, de grootte van de winkel, of aan het concept van Peek & Cloppenburg zelf?
"Daar noem je meteen al 3 belangrijke pijlers. Laten we met die laatste beginnen: het concept. Dat is gewoon verouderd. Peek & Cloppenburg is een traditioneel Duits familiebedrijf en dat zie je in alles terug: de bedrijfsvoering, de winkels, het assortiment.
Een concept vertalen naar een ander land vraagt om aanpassingen. Dat is voor de Nederlandse markt niet gelukt. Hooguit op accenten, maar eigenlijk ligt het Duitse format hier 1-op-1 in de winkels. En dat voelt stoffig,...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retailexpert Michel Kregel over de vraag of Peek & Cloppenburg nog levensvatbaar is in Nederland.
De omzet bleef achter bij de verwachtingen en dus sloot Peek & Cloppenburg zijn winkel in Almere, slechts 3 jaar na opening. Kan het modewarenhuis met nog 4 vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Mall of the Netherlands in Leidschendam overleven, of is het einde oefening op de Nederlandse markt?
Wat maakt dat het niet is gelukt in Almere? Ligt het aan de plek, de grootte van de winkel, of aan het concept van Peek & Cloppenburg zelf?
"Daar noem je meteen al 3 belangrijke pijlers. Laten we met die laatste beginnen: het concept. Dat is gewoon verouderd. Peek & Cloppenburg is een traditioneel Duits familiebedrijf en dat zie je in alles terug: de bedrijfsvoering, de winkels, het assortiment.
Een concept vertalen naar een ander land vraagt om aanpassingen. Dat is voor de Nederlandse markt niet gelukt. Hooguit op accenten, maar eigenlijk ligt het Duitse format hier 1-op-1 in de winkels. En dat voelt stoffig, gedateerd en weinig relevant. Zeker in een stad als Almere, waar de doelgroep die P&C voor ogen heeft, nauwelijks aanwezig is.
Wat mogelijk in het geval van Almere is gebeurd, is dat P&C de zogenaamde break-evenclausule in het vastgoedcontract heeft gebruikt om uit een verliesgevende situatie te stappen."
Wat zegt het sluiten van deze winkel over het grotere geheel?
"Peek & Cloppenburg heeft meer uitdagingen dan alleen Almere. Als ik naar retailers kijk, beoordeel ik hen op 5 pijlers: positionering, assortiment, de fysieke winkel, online strategie en financiële strategie. Bij P&C kun je op al die 5 onderdelen je vraagtekens zetten.
Hun positionering is te traditioneel en onvoldoende aangepast aan de Nederlandse markt. Het assortiment bestaat voor 98 procent uit kleding, met een zware focus op Duitse merken, en voor 2 procent uit accessoires. De winkels zijn functioneel ingericht, maar totaal niet aantrekkelijk. Eerlijk gezegd word ik er altijd een beetje triest van. Beleving, eigentijds, verrassing, storytelling: het zit er niet in. En dat maakt dat ik gillend die tent uitga. Wil P&C aansluiten op het retailspeelveld anno 2025, dan moeten ze heel snel om, want anders gaan er denk ik nog meer winkels dicht in Nederland, maar ook erbuiten."
Toch zegt Peek & Cloppenburg nog altijd in Nederland te willen uitbreiden. Hoe realistisch is dat?
"Die wens is er zeker, maar dan moeten ze het retailspel wel anders gaan spelen. De financiële strategie is nu alleen maar gericht op overleven. Ze hebben met het huidige concept te weinig te bieden om nog een serieuze speler te zijn op de Nederlandse markt. Nederlandse concepten die eerder met dit bijltje hebben gehakt, zijn ook bijna allemaal failliet of verdwenen."
Wat moeten ze dan doen om hier wel te slagen?
"Het meest kansrijk is als ze toegaan naar een internationaal totaalconcept waarbinnen ook ruimte is voor andere segmenten, zoals woninginrichting en uitbreiding van eigentijdse accessoires. En waarbij de vierkante winkelmeters niet alleen worden toebedeeld aan traditionele Duitse merken, maar aan een meer hip en sexy assortiment. Het huidige retailconcept past niet meer bij de grootte van de winkels."
Zou het helpen om kleinere winkels te openen?
"Het formaat is niet het probleem. Het concept is het probleem. Als ze puur kleding willen blijven verkopen, kunnen ze inderdaad kleiner gaan en meer richting shop-in-shop denken met bijvoorbeeld een herenconcept met 1 of 2 sterke merken zoals Tommy Hilfiger en Hugo Boss, en daarnaast een vrouwenconcept. Maar dat vraagt om een aardverschuiving in hun hele positionering. De meeste kans hebben ze met een totaalconcept, waar mode, lifestyle en beleving samenkomen – en daar heb je wel grotere winkels voor nodig."
En hoe zit het dan met de doelgroep?
"Peek & Cloppenburg is te ouderwets voor de generatie die nu koopt. Als ze echt iets willen in Nederland, dan moeten ze opschuiven naar een jongere, misschien zelfs meer high-end doelgroep. Daar schurken ze met hun merken ook nu al wel tegenaan. Met een nieuw en verrassend retailconcept en met een nieuwe doelgroep in het hogere prijssegment, dan zouden ze in heel veel steden prima kunnen landen en hebben ze kans om weer winstgevend te worden in de Nederlandse markt."
Welke rol speelt hun online kanaal in dit geheel?
"Met een gezonde retailstrategie in de mode, waar fysieke winkels prioriteit hebben, wordt zo’n 60 tot 70 procent van de omzet offline gerealiseerd, de rest wordt online behaald. Maar ook daar is Peek & Cloppenburg niet sterk. Hun website is functioneel, maar ouderwets, conservatief en erg Duits. Het mist alles wat e-commerce anno 2025 vraagt: inspiratie, emotie en storytelling. Ze laten een shirt in 16 kleuren zien. Oké, maar waarom zou ik dat shirt daar shoppen als ik hetzelfde shirt elders goedkoper en aantrekkelijker vind?"
Wordt daar binnen Peek & Cloppenburg wel voldoende over nagedacht, denk je?
"Daar twijfel ik niet aan. Maar het moet sneller. Je ziet parallellen met C&A: ook een traditioneel familiebedrijf, ook bezig met winkels sluiten. Maar hun winkels zijn qua inrichting al wel moderner dan die van P&C. De Duitse markt is trouwens óók in beweging. Ik voorspel voor de komende jaren een groot slagveld in de winkelstraten daar. Duitse consumenten veranderen ook. En wie dan nog vasthoudt aan oude structuren, redt het simpelweg niet."