Column: Upfront, zwarte zwaan in retailland

Column: Upfront, zwarte zwaan in retailland

Wie haalt het in z'n hoofd om in de meest competitieve markt van Nederland een nieuwe retailpropositie te lanceren? 3 vrienden doen het gewoon. De eerste Upfront-supermarkt is half november een feit. Ze hebben geen last van valse bescheidenheid. Binnen 5 jaar 500 vestingen is de ambitie. Hoe dan?


Een eerste supermarkt van scratch bouwen is nog niet een voorbode voor succes. De eerste locatie is op het terrein van de Upfront-fabriek in Rotterdam bij de voormalige Van Nelle-fabriek. Hoe diep zijn de zakken om in woonwijken winkels te openen? Wie had ooit gedacht dat Upfront in 5 jaar tijd zou uitgroeien tot een voedingsmerk dat alle categorieën aanraakt? Je kunt toch niet overal verstand van hebben? Ze hebben in elk geval veel bewonderaars en fans.


Sinds een halfjaar worden in hoog tempo uiteenlopende voedingsproducten in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd. Ga naar een willekeurige Albert Heijn en je vindt er producten van Upfront als pindakaas, honing, koffie in blik, cola, yoghurtdrankjes, enzovoort. Upfront wil het logische alternatief zijn in een zee van keuze. Upfront is groot is geworden met energierepen, eiwitpoeders en oats voor de...

Wie haalt het in z'n hoofd om in de meest competitieve markt van Nederland een nieuwe retailpropositie te lanceren? 3 vrienden doen het gewoon. De eerste Upfront-supermarkt is half november een feit. Ze hebben geen last van valse bescheidenheid. Binnen 5 jaar 500 vestingen is de ambitie. Hoe dan?


Een eerste supermarkt van scratch bouwen is nog niet een voorbode voor succes. De eerste locatie is op het terrein van de Upfront-fabriek in Rotterdam bij de voormalige Van Nelle-fabriek. Hoe diep zijn de zakken om in woonwijken winkels te openen? Wie had ooit gedacht dat Upfront in 5 jaar tijd zou uitgroeien tot een voedingsmerk dat alle categorieën aanraakt? Je kunt toch niet overal verstand van hebben? Ze hebben in elk geval veel bewonderaars en fans.


Sinds een halfjaar worden in hoog tempo uiteenlopende voedingsproducten in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd. Ga naar een willekeurige Albert Heijn en je vindt er producten van Upfront als pindakaas, honing, koffie in blik, cola, yoghurtdrankjes, enzovoort. Upfront wil het logische alternatief zijn in een zee van keuze. Upfront is groot is geworden met energierepen, eiwitpoeders en oats voor de sportschoolcommunity.


Niets te verbergen

Met de slogan 'Wat echt is wint' beweert de scale-up volledig transparant te zijn over alles wat ze doen. Op elke verpakking staan op de voorzijde uitsluitend de ingrediënten en voedingswaarde vermeld. We hebben niets te verbergen, luidt de boodschap. Geen reclamepraatjes, mooie plaatjes en designtrucjes. En daardoor is Upfront minder duur.


Mark de Boer, Harro Schwencke en Nick Schijvens hebben naar eigen zeggen 'een passie om een positieve impact te maken op de samenleving'. Upfront heeft als Groot Gedurfd en Dapper Doel gesteld dat het merk de consument een uitweg biedt in het oerwoud van verborgen verleiders, ondefinieerbare ingrediënten, kunstmatige additieven en overdreven beloften waar multinationals als Nestlé, Unilever, PepsiCo en Mondelez in grossieren.


Het jongensboekavontuur begon in februari 2023 met de uitrol bij Albert Heijn van 6 sportvoedingsproducten. Begin dit jaar waren het er al 15. In de derde week van oktober zijn het er 64 in categorieën als zuivel, eieren, ontbijtgranen, beleg, koek, snoep en chocola. Waarvan 23 in de Bonus. Opvallend: Upfront krijgt vooralsnog alle ruimte op ooghoogte. Met de rotatie, de belangrijkste graadmeter voor succes, moet het dus wel goed zitten.


Maar vaag over financiering

In 2023 verdriedubbelde naar eigen zeggen de omzet tot 6,3 miljoen euro om in 2024 te eindigen op 23,4 miljoen. Upfront heeft voor dit jaar de lat gelegd op 90 miljoen. Voor 2026 staat op het wensenlijstje een omzet van 250 miljoen. De founders beweren dit zonder een cent extern kapitaal te doen. Dat is nauwelijks te geloven. Hoe komen ze aan hun financiering, hoe meten ze de kwaliteit van hun producten en waar worden de ingrediënten gesourced? Daarover zijn de founders niet open of bewust schimmig. Opmerkelijk als je bedenkt dat ze wel de concurrentie de maat nemen.


Wat is het nu het grote plan voor hun winkelformat? Het biedt de consument een sterk gereduceerd assortiment van slechts 250 producten zonder bewerkingen, met van iedere categorie maar één variant. Dat betekent minder keuzestress voor de klant, maar ook schaalvoordelen in ruimte, personeel en logistiek. Upfront belooft de lagere kosten door te berekenen aan de klant.


Zit de markt te wachten op een nieuwe supermarktformule, terwijl er sprake is van een voortdurend prijsgevecht, schaalvergroting en consolidering? Ceo en founder Mark de Boer redeneert als volgt: "Voeding wordt voor 95 procent in de supermarkt gekocht en voor 5 procent online. Die 5 procent is voor specialistische doeleinden zoals sport. Beginnen bij de 95 procent werkt niet. Die markt zit potdicht. Daarom zijn we begonnen met de 5 procent. In deze markt van online (sport)voeding hebben we in korte tijd bewezen dat onze oplossing werkt door een functioneler, onbewerkter en eenvoudiger alternatief te bieden en daarmee in 5 jaar de grootste te worden. Stap één wordt in 2025 voltooid."


Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Is Upfront de nieuwkomer die echt het verschil maakt? Hoe transparanter ze zijn, hoe beter we weten of ze een kans van slagen hebben.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!