Vastgoed is voor retailorganisaties van groot belang
Gepubliceerd op 23 november 2004 om 00:00
Retailorganisaties moeten zich steeds sneller aanpassen aan de sterk veranderende marktomstandigheden. Ook vastgoed speelt daarin een belangrijke rol. Volgens Baptist Braye, directeur van Locatus, is de wereld van de retail en het vastgoed klein. Er zijn in zijn ogen een heleboel vaste netwerken. Volgens Herman Loykens, oprichter van het adviesbureau Retail Management Center, wordt er ook volop gewerkt aan relaties. Dat heeft volgens hem niet te maken met de gestegen waarde van het winkelsegment. Kantoren zijn de laatste jaren minder goed te bevolken dan winkels en dat heeft tot gevolg dat steeds meer projectontwikkelaars zich op de retail richten. Dat verloopt niet altijd succesvol omdat ze de complexiteit van de opgave vaak onderschatten. Vastgoed speelt natuurlijk een belangrijke rol in de zin dat het voor een handelaar van levensbelang is om op de meest strategische positie te zitten. `Vastgoed is dus niet meer en niet minder dan een voorwaarde om je spullen te kunnen verkopen en een middel om de juiste klanten te krijgen`, aldus Loykens. Voornaamste trends in de retailbranche zijn volgens Braye de Europeanisering, ontmenging en schaalvergroting.
Reacties 0