De Britse mededingingsautoriteit focust zich bij het aangekondigde onderzoek naar de detailhandel op drie onderwerpen. Het gaat daarbij om het gedrag van foodretailers richting leveranciers, de structuur van de winkelmarkt op lokaal niveau en het effect van het planologische beleid van de retailers. Dat heeft de autoriteit, the Competition Commission, gisteren bekendgemaakt.

De Competition Commission heeft aangekondigd het onderzoek naar de sector, die jaarlijks goed is voor 95 miljard pond, zowel snel als grondig te willen uitvoeren. Onderzoeksleider Peter Freeman gaat er vanuit de medewerking van de retailers te krijgen, om zo tot een voorspoedige afhandeling van het onderzoek te komen. Tussen nu en september moet er gesproken worden met betrokken partijen. “

Freeman benadrukte overigens alleen uitspraken te kunnen doen op het gebied van concurrentie. Andere onderwerpen op retailgebied die in Groot-Brittannië regelmatig stof doen opwaaien, zoals de invloed op het milieu, het gebruik van grond in landelijke gebieden en de verschraling van het winkelaanbod in de ‘High Streets’, zullen volgens hem wel behandeld worden als achtergrondinformatie voor dit onderzoek, maar uitspraken zullen er niet over gedaan worden.