Winkels moeten verplicht worden de volledige prijs, inclusief extra kosten, te communiceren naar de klant. Dat vindt PvdA-Kamerlid Luuk Blom. Hij eist dat het kabinet de wetgeving hierop aanpast. “De consument moet bijna altijd meer betalen dan de advertentieprijs. Gevolg is dat mensen de winkel uitlopen met een legere portemonnee dan gepland. Het moet voor consumenten meteen duidelijk zijn hoeveel ze kwijt zijn als ze iets aanschaffen.”

Blom noemt als voorbeelden de prijsvechters onder de vliegmaatschappijen. “Maar ook makelaars melden niet de werkelijke kosten. Datzelfde geldt voor de autohandelaar die afleverkosten niet noemt.” Volgens de wet mogen winkels extra kosten in rekening brengen. Het moet voor de consument dan wel vooraf duidelijk zijn dat de uiteindelijke aankoopprijs hoger kan liggen dan de weergegeven prijs.

Kees Verhoeven, MKB-Nederland, ziet weinig in een aangepaste wetgeving. “Winkeliers en consumenten spelen samen ook een spel. De winkelier wil verleiden en de consument wil verleid worden. Daarom adverteert de ondernemer met aantrekkelijke prijzen. Op zijn beurt kan de consument afdingen. Maar de prijzen in reclame-uitingen mogen natuurlijk niet misleidend zijn.”