De rockband Kane mag geen kleding meer verkopen waarop de bandnaam vermeld staat. Dat heeft de rechter gisteren bepaald. het Amerikaanse modemerk Kani, of Karl Kani, had het geding tegen Kane aangespannen. De gelijkenis van de Kane-kleding met die van Kani zou te groot zijn. Het merkrecht van het Amerikaanse bedrijf zou daardoor worden geschonden. Bovendien wordt de verwarring onder de consument nog groter doordat Kane en Kani op dezelfde doelgroep mikken.

Gaat de band door met de verkoop van merchandisekleding, dan moet het een dwangsom van vijfduizend euro per dag of vijfhonderd euro per kledingstuk betalen.

Advocaat Marc Wallheimer van het modemerk: “Wij zijn nooit tegen Kane-shirts geweest, maar wilden niet dat de merknaam op zich – zonder een directe verwijzing naar de band – op kleding staat. Met dit vonnis kunnen we opnieuw onderhandelen.” Diana Woesthoff, manager van de band: “We hebben zeven jaar keihard gewerkt om te komen waar we nu staan. Al die tijd verkochten we T-shirts ter promotie. Nooit was dat een probleem, totdat ineens een Amerikaans bedrij komt. Onbegrijpelijk.”