De impactvolle vernieuwingen van Rituals

De impactvolle vernieuwingen van Rituals

Het belang van duurzaamheid zal voor de meeste retailers en merken inmiddels wel duidelijk zijn. Maar waar begin je? Dit is een van de vragen die centraal staat tijdens het RetailTrends-event Changemakers in Retail op 23 mei. Een bedrijf dat op die vraag vast een tipje van de sluier kan oplichten, is Rituals, bekend van de heerlijk ruikende persoonlijke verzorgingsartikelen en cosmeticaproducten. Sustainable brand strategist Pieter van der Manden van Rainbow Collection vraagt Emma Olde Bijvank van Rituals naar hun weg naar duurzaamheid.  

Veel bedrijven hebben het gevoel dat ze duurzaamheid in één keer goed moeten doen. Herken je dat?
"Wij herkennen dat gevoel zeker. Wat ‘het beste’ is, is helaas niet altijd duidelijk en je kunt er vanuit verschillende perspectieven naar kijken. Daarnaast gaan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid erg snel, dus is het soms lastig kiezen welke keuze het beste is voor de toekomst. 

Tegelijkertijd neemt de druk - heel terecht - vanuit de consument maar ook vanuit onze businesspartners toe. Zij verlangen van ons dat we bewuste, duurzame keuzes maken in alles wat we doen en vooral ook dat we transparant zijn over onze duurzaamheidsagenda en de vorderingen die we maken. Het is zoeken naar de juiste balans tussen het uitspreken van ambities, kennis inwinnen, keuzes maken, en open en duidelijk communiceren over wat je doet."

Waar zijn jullie in jullie ‘duurzaamheidsreis’ ?
"We zijn goed op weg. Tegelijkertijd zijn we er nog niet, dus we zijn bescheiden. Op verpakkingsgebied hebben we al flinke stappen gezet. Onze uitgebreide collectie navulverpakkingen is hier een voorbeeld van, maar ook onze cadeausets. De dozen van deze sets hebben we een slag kleiner gemaakt om niet onnodig lucht te verschepen. Bovendien zien ze er goed uit, waardoor ze geen cadeaupapier nodig hebben en de doos is herbruikbaar. Daarnaast hebben we de plastic inlays van deze sets vervangen door honderd procent composteerbare paperfoam. Als je nagaat dat we per jaar 6,5 miljoen giftsets verkopen, zijn dit belangrijke stappen. 

Voor al onze verpakkingen laten we zogenaamde Life Cycle Analyses (LCA’s) uitvoeren. Dit helpt ons om beter inzicht te krijgen in de impact van onze verpakkingen en op basis daarvan rationele keuzes te maken om de verpakkingen te verbeteren.

Om onnodig afval te voorkomen richten we ons op de pijlers reduce, re-use & recycle. Dit betekent dat we zoveel mogelijk kiezen voor recyclebaar en gerecycled materiaal en dat we veel nadruk leggen op onze duurzame navulverpakkingen.

Naast een duurzame is een ethisch verantwoorde productie voor ons heel belangrijk. Onze ingrediënten worden op een verantwoorde en duurzame wijze verkregen, en we zorgen voor de veiligheid en eerlijke behandeling van de mensen die betrokken zijn bij de productie van de ingrediënten. We werken alleen samen met leveranciers die een code of conduct ondertekenen en daarmee ons garanderen dat productieprocessen vrij zijn van kinderarbeid en discriminatie, dat werknemers eerlijke salarissen krijgen en dat het werk wordt uitgevoerd onder goede en veilige omstandigheden. 

Ook werken we aan nog meer transparantie in onze keten en monitoren we de maatschappelijke en milieugerelateerde impact van het productieproces. Daarnaast werken we hard aan een betere en duidelijkere communicatie over alles wat we doen en leren op het gebied van duurzaamheid. Zichtbaarheid en transparantie zijn immers net zo belangrijk, daarmee hopen we een groter duurzaamheidsbewustzijn bij de consument te creëren."

Wanneer zijn jullie trots? Wat willen jullie bereikt hebben?
"We zijn trots op het feit dat we erin geslaagd zijn om voor de verpakking van onze nieuwe limited edition collectie post-consumer recycled plastic te gebruiken in plaats van virgin plastic. Ook hebben we een nieuwe showerfoam geïntroduceerd die verpakt is in fles die van minder aluminium gemaakt is dan de reguliere doucheschuim. Naast materiaal bespaart dit ook CO2 in logistiek. Dit laat zien dat we in beweging zijn en continue duurzame stappen maken. 

Wat willen we bereiken? Rituals draait om welzijn. Ook in de toekomst willen we mensen blijven inspireren om geluk in de kleine dingen te vinden en om echt tijd voor zichzelf te nemen. We zijn vastberaden om impactvolle producten te blijven maken die een wezenlijk en meetbaar positieve impact hebben op het welzijn van mensen. In onze producten, maar ook in de programma’s die we opzetten. 

Een goed voorbeeld hiervan is ons doel om in 2023 twee miljoen kinderen yoga, meditatie en mindfulness bij te brengen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op school niet alleen leren lezen, schrijven en rekenen, maar ook leren luisteren naar hun gevoel en naar dat wat ze gelukkig maakt.
Kortom, we streven naar impactvolle vernieuwingen, waarmee we bijdragen aan duurzaam persoonlijk geluk en een duurzame wereld."

Wat zou je aan bedrijven adviseren die ook willen starten met impact maken?
"Blijf bij jezelf en duik in de kern of de kracht (het DNA) van je bedrijf of merk en zoek hierbinnen naar kansen om dit verder uit te bouwen en zo de positieve impact op people en planet nog meer te versterken. En verder: begin gewoon. Spreek je ambities uit en speel mensen vrij om er echt mee aan de slag te gaan, eventueel geholpen door kennis van buitenaf. Waarschijnlijk zal niet alles tegelijkertijd lukken en gemakkelijk gaan, dat hoort erbij. Wees niet bang om open en kwetsbaar te zijn over alle uitdagingen en lessons learned. Het belangrijkste is dat je transparant bent, intern en naar de consument."


Heb jij al tickets voor Changemakers in Retail – The business case for sustainability? 
Laat je tijdens het event (23 mei, Utrecht) informeren over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken door mondiale koplopers en innovators. Een greep uit wat je kunt verwachten: 
- Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers;
- Generatie Z over de Duurzame revolutie; 
- Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie; 
- De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar; 
- Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal; 
En meer! Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in