Onlineretailers als Coolblue, fonQ, Flinders en Bax Music ruiken hun kans schoon en starten eigen merken. De race naar bodemprijzen dwingt hen tot nadenken over extra onderscheidend vermogen. En de twintig tot dertig procent extra marge is natuurlijk ook niet mis.


In het magazijn van Flinders heeft zich een opvallende verandering voorgedaan. Behalve designproducten van A-merken als Hay, Vitra en Tom Dixon staan nu diverse artikelen van de eigen woonmerken Nuuck, Livingstone Design en Hembridge klaar voor de verkoop. Met de hulp van leveranciers is ceo Geert -Jan Smits een handvol private labels gestart.


Dat mag opmerkelijk heten, maar van kannibalisatie of een aanval op diezelfde A-merken is geen sprake, zo verzekert hij. Het doel is om nieuwe klanten een betaalbaar alternatief te bieden op de meubelen uit het luxe segment. En om actiever te sturen tijdens de productontwikkeling. “Daarvoor hebben we de expertise van merken nodig. Met het invliegen van een simpel stoeltje uit China ben je er namelijk niet.”


Wat al decennia gebruikelijk is bij supermarkten, doe-het-zelfzaken en ketens zoals HEMA,...