Ekoplaza, de grootste biologische supermarktketen van Nederland, krijgt vleugels dankzij het ondernemerschap van eigenaar Erik Does van Udea uit Veghel. De coronacrisis heeft daarnaast veel Nederlandse consumenten bewuster gemaakt van vers eten dat gezond en voedzaam is, lokaal geproduceerd en als het even kan ook duurzaam.


Ekoplaza (driehonderd miljoen euro omzet) moet in omvang groeien om zijn meerwaarde te bewijzen aan de consument. Dat is niet eenvoudig. Het groeitempo van het biologische supermarktassortiment versnelt, maar de omzet in dit segment stijgt minimaal (4,9 procent in 2019). Het marktaandeel stagneert zelfs. Zeventig procent van de consumenten geeft aan nu niet vaker biologisch te kopen door de prijs.


Het afschaffen van het btw-tarief van negen procent is een visioen, maar uiteindelijk moet Ekoplaza versneld landelijke dekking en een grotere naamsbekendheid realiseren. Daarbij moet de kloof tussen de ‘lichtgroene’ en de ‘donkergroene’ consument worden verkleind.


Een verademing
Ekoplaza heeft er echter een handje van zich principieel op te stellen. Dat zal veel consumenten afschrikken. De huidige merkcampagne ‘boordevol blije boodschappen’ is in dat opzicht een verademing. De oproep...