RetailRookie GeheimBiertje: online verrassingspakketten voor speciaalbier
Jeugdvrienden Koen Pijnenborg en Koen Pijnenburg – ja, echt waar – kwamen voor een studieopdracht op het idee voor GeheimBiertje. Nu verkopen ze elke maand zo’n honderd pakketten met speciaalbieren van kleine brouwerijen. In welke smaak? Dat zie je pas bij ontvangst.
Uit Haaren komen ze, een dorpje nabij Tilburg. Beiden zijn 23 jaar oud en ze kennen elkaar sinds hun twaalfde. Samen speelden ze in hetzelfde voetbalteam, samen zaten ze op dezelfde middelbare school en, jawel, samen leerden ze bier drinken. En ze delen bijna dezelfde achternaam: Koen Pijnenborg en Koen Pijnenburg – wat voor nogal wat verwarring zorgt, ook in het zakelijke verkeer. En beiden gaan naar Avans Hogeschool in Den Bosch. Koen Pijnenborg studeert er finance & control, ook wel bekend als bedrijfseconomie, Koen Pijnenburg studeert bedrijfskundige informatica. Eind vorig jaar had Koen met-een-u een minor digitale marketing voor de boeg. Koen met-een-u: “We moesten de marketing bedenken voor een nicheproduct. Zo kwam ik op het idee van een bierpakket. Dat viel in goede aarde en Koen en ik begonnen erover te denken om het in de markt te...
Jeugdvrienden Koen Pijnenborg en Koen Pijnenburg – ja, echt waar – kwamen voor een studieopdracht op het idee voor GeheimBiertje. Nu verkopen ze elke maand zo’n honderd pakketten met speciaalbieren van kleine brouwerijen. In welke smaak? Dat zie je pas bij ontvangst.
Uit Haaren komen ze, een dorpje nabij Tilburg. Beiden zijn 23 jaar oud en ze kennen elkaar sinds hun twaalfde. Samen speelden ze in hetzelfde voetbalteam, samen zaten ze op dezelfde middelbare school en, jawel, samen leerden ze bier drinken. En ze delen bijna dezelfde achternaam: Koen Pijnenborg en Koen Pijnenburg – wat voor nogal wat verwarring zorgt, ook in het zakelijke verkeer. En beiden gaan naar Avans Hogeschool in Den Bosch. Koen Pijnenborg studeert er finance & control, ook wel bekend als bedrijfseconomie, Koen Pijnenburg studeert bedrijfskundige informatica. Eind vorig jaar had Koen met-een-u een minor digitale marketing voor de boeg. Koen met-een-u: “We moesten de marketing bedenken voor een nicheproduct. Zo kwam ik op het idee van een bierpakket. Dat viel in goede aarde en Koen en ik begonnen erover te denken om het in de markt te zetten. Dat was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling.En nu is er GeheimBiertje.”
GeheimBiertje verkoopt Mystery Bierboxen. In zo’n pakket zitten bieren van kleine, vooral Brabantse brouwerijen. Er is een box van twaalf flesjes (à 32,95 euro) en een van zes flesjes (à 18,50 euro). Je vult op de site je smaakvoorkeuren in (te kiezen uit licht & subtiel, van alles wat en zware inslag), je kiest welk formaat box je wilt, klaar. Bestellingen in ontvangst nemen, de biertjes verpakken, opsturen – het wordt allemaal gedaan door Koen met-een-o en Koen met-een-u. Zodoende waren de aanloopkosten en de huidige kosten erg laag.
'Dit was eigenlijk helemaal niet de bedoeling'
De doelgroep bestaat uit liefhebbers van lokaal brouwerijbier die verwend en verrast willen worden en niet zelf honderden brouwerijen willen bezoeken eer ze een keuze maken. In het begin kwamen de speciaalbieren vooral uit de omgeving van Haaren, zoals Bourgogne Kruis uit Oosterhout, Boslust uit Alphen en Stadsbrouwerij Tilburg. Inmiddels zijn Pijnenborg en Pijnenburg doende er een landelijk netwerk van te maken. Uiteindelijk moet dat leiden tot een aanbod vanuit Zeeland tot en met Groningen, waarbij de Zeeuwse klant kan kiezen voor Zeeuws bier en de Groningse klant voor Gronings bier.
Verkoop via meer kanalen
Is Heinekens online project Beerwulf een concurrent? Beiden, binnen een seconde: “Nee!” Beerwulf, stellen ze, is veel groter, onderdeel van een internationaal concern en nou niet echt gespecialiseerd in exotische bieren, laat staan mysterieus. Ze verkopen op dit moment zo’n honderd pakketten per maand. Daar zit een lichte stijging in. De coronacrisis had geen enkele invloed op de omzet. De twee vrienden zijn niet uit op snel succes: ze hebben geduld en maken dankbaar gebruik van mond-tot-mondreclame. Steeds meer lokale brouwerijen weten het tweetal te vinden – voor hen betekent het extra inkomsten. Wat ook hielp: de publiciteit die de verkiezing tot Starter van het Kwartaal door Rabobank opleverde.
Het duo werkt aan een volgende stap: verkoop via fysieke winkels. Om te beginnen een supermarkt in, vanzelfsprekend, Haaren. Een andere stap: nog meer variatie in de Mystery Boxen. Een derde stap: nieuwe, aantrekkelijke verpakkingen voor de boxen. Als gezegd: haast hebben ze niet, maar Koen en Koen schatten dat, als het zo doorgaat, hun bedrijf over een jaar of vijf een meer dan leuk inkomen oplevert. En minstens twee vaste banen.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;