Na vele jaren C&A en in totaal twee decennia fashion ging Marc Estourgie vorig jaar bij Holland & Barrett aan de slag. Een carrièreswitch die, met de coronacrisis nog vers in het geheugen, van een vooruitziende blik lijkt te getuigen. “Consumenten krijgen alleen maar meer belangstelling voor gezond leven en zelfzorg.”


U was nog geen jaar overgestapt van de mode- naar de gezondheidsbranche toen die markt plotseling relevanter leek dan ooit. Hoe waren de afgelopen maanden voor Holland & Barrett?
“Er zijn eigenlijk drie fases te onderscheiden. Eerst merkten we een groeiende interesse in met name producten rondom weerstand en immuniteit, zowel in de winkels als online. Toen half maart de lockdown kwam zagen we een flinke terugval in bezoekersaantallen en omzet in de winkels. Online hadden we een mooie plus, maar in de mix behaalden we een aantal weken lang niet het omzetniveau van het jaar ervoor. Dat duurde tot eind april. Toen begon een fase waarin de winkels zich weer herstelden tot op zo’n tachtig procent van het oude omzetniveau, terwijl we online een mooie plus hielden en het weer een stuk gezonder werd onderaan de streep. Inmiddels zijn we weer tevreden over zowel de winkels als online, met wel vrij grote verschillen...