RetailRookie Whoppah: marktplaats voor tweedehands kunst en design
Fauteuils van Hay, een tapijt van Vivienne Westwood – handgeknoopt, van Tibetaanse wol – of een Herman Brood-zeefdruk: Whoppah heeft het allemaal. Wie zijn interieur een ander tintje wil geven tikt op dit onlineplatform kunst en design op de kop, alles onder het motto ‘eersteklas in tweedehands’.
Het is tijd voor iets anders. Tot dat besef kwam Thomas Bunnik tijdens een reis van tweeënhalve maand door Latijns-Amerika. Na acht jaar bij ABN Amro en drieënhalf jaar bij Pritle – de vermogensbeheerder die hij in 2017 voor ruim twaalf miljoen euro verkocht aan BinckBanck – had hij het wel een beetje gehad met de financiële sector. Maar wat dan?
Het werd een marktplaats voor tweedehands kunst en design. Het idee ontstond aan de keukentafel, waar hij met zijn vriendin Evelien Remmelts zat. Want hé, zo’n plek was er eigenlijk niet. Tja, Marktplaats. “Maar daar zie je door alle handelaren en kapotte IKEA-kasten door de bomen het bos niet meer”, zegt Remmelts.
Fauteuils van Hay, een tapijt van Vivienne Westwood – handgeknoopt, van Tibetaanse wol – of een Herman Brood-zeefdruk: Whoppah heeft het allemaal. Wie zijn interieur een ander tintje wil geven tikt op dit onlineplatform kunst en design op de kop, alles onder het motto ‘eersteklas in tweedehands’.
Het is tijd voor iets anders. Tot dat besef kwam Thomas Bunnik tijdens een reis van tweeënhalve maand door Latijns-Amerika. Na acht jaar bij ABN Amro en drieënhalf jaar bij Pritle – de vermogensbeheerder die hij in 2017 voor ruim twaalf miljoen euro verkocht aan BinckBanck – had hij het wel een beetje gehad met de financiële sector. Maar wat dan?
Het werd een marktplaats voor tweedehands kunst en design. Het idee ontstond aan de keukentafel, waar hij met zijn vriendin Evelien Remmelts zat. Want hé, zo’n plek was er eigenlijk niet. Tja, Marktplaats. “Maar daar zie je door alle handelaren en kapotte IKEA-kasten door de bomen het bos niet meer”, zegt Remmelts.
Gecureerd aanbod
Een one-stop-shop moest er komen, waar je kunt kopen en verkopen én waar het aanbod wordt gecureerd: Whoppah. Bovendien voelden ze de drang om een bijdrage te leveren aan duurzaam omgaan met onze leefomgeving, zegt Bunnik. Waarom steeds maar nieuw kopen, terwijl er al zoveel moois is? “Vroeger maakten ze, gechargeerd gezegd, geen rommel”, vult Remmelts aan.
Het duo investeerde fors in het platform dat sinds mei vorig jaar in de lucht is. Eerst met een app, later ook met een site.
De taakverdeling is duidelijk: Remmelts richt zich op de producten, het design en de marketing, Bunnik op de technische ‘achterkant’, operations, strategie en expansie. Ze kennen elkaar uit de Pritle-periode. Remmelts werkte voor een pr-bureau dat was ingehuurd om het merk in de markt te zetten. Bunnik: “We hebben toen anderhalf jaar heel intensief samengewerkt. Dus we weten wat we aan elkaar hebben.”
Het hoofdkantoor van Whoppah staat in Amsterdam en er werken inmiddels tien mensen. Anders dan Bunnik en Remmelts aanvankelijk dachten zijn het vooral particulieren die van Whoppah gebruikmaken: zo’n tachtig procent, vooral hoger opgeleiden.
Wie iets wil verkopen maakt via de app een advertentie aan, met ten minste vijf goede foto’s erbij. Stylisten van Whoppah beoordelen het aanbod. Zo kijken ze naar de staat van het product en of er wel vraag naar is. Ook voegen ze informatie aan de advertentie toe, bijvoorbeeld over de ontwerper.
'Consumenten zien het als je iets met liefde bouwt'
Het aantal advertenties is intussen vertienvoudigd, van vijftienhonderd naar vijftienduizend. Particuliere verkopers dragen vijf procent van de verkoopprijs af, zakelijke verkopers vijftien procent. Artikelen worden door de eigen koeriersdienst bezorgd, vanaf 49 euro. Er komt nauwelijks iets terug. “Bij levering voldoet het bijna altijd aan de verwachting”, zegt Bunnik.
Expansie
Sinds september vorig jaar is Whoppah actief in België en sinds deze zomer ook in Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Over de sleutel tot succes zijn de twee het eens: je moet er liefde in stoppen. Bunnik: “Als je iets met liefde bouwt, dan zie je dat die liefde ook door anderen wordt erkend. Het is mooi om te zien wat Whoppah voor onze gebruikers betekent. Ze zien dat we het echt leuk vinden en er aandacht in steken om een onderscheidend product te presenteren.”
Of ze zelf weleens iets hebben gekocht via Whoppah? Zeker. Vooral Bunnik laat zich niet onbetuigd. “Staat er ineens een pakket voor de deur”, zegt Remmelts. “Dan denk ik: wat nou weer? Dus we hebben nu dertien staande lampen in ons huis...” Maar die kunnen dan ook weer worden verkocht via Whoppah.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;