RetailRookie Naduvi: online-outlet voor woonmerken
Daar zit je dan, met honderd stoelen die je aan de straatstenen niet kwijtraakt. Als leverancier heb je dan maar een optie: de boel voor een schijntje verkopen aan een retailer of een opkoper. Verre van ideaal natuurlijk. Naduvi biedt een uitweg.
Overstock is niet alleen een groot probleem in de fashionsector. Ook woon- en interieurmerken zitten ermee in de maag. “Gemiddeld koopt een leverancier zo’n twintig tot 25 procent van de voorraadwaarde te veel in”, weet Itai Gross. “Als je het heel goed voor elkaar hebt tien procent, heb je het slecht geregeld dan wel veertig.”
'Alleen merken die wij uitnodigen komen op ons platform'
Zo kwam hij tot de oprichting van Naduvi, een platform om woonmerken van hun overtollige voorraad af te helpen. De bestaande mogelijkheden daarvoor waren volgens hem verre van optimaal. “Het doet afbreuk aan je merk of pijn in de portemonnee”, stelt hij. “Of je verliest heel veel marge, of je ligt als mooi merk tussen producten...
Daar zit je dan, met honderd stoelen die je aan de straatstenen niet kwijtraakt. Als leverancier heb je dan maar een optie: de boel voor een schijntje verkopen aan een retailer of een opkoper. Verre van ideaal natuurlijk. Naduvi biedt een uitweg.
Overstock is niet alleen een groot probleem in de fashionsector. Ook woon- en interieurmerken zitten ermee in de maag. “Gemiddeld koopt een leverancier zo’n twintig tot 25 procent van de voorraadwaarde te veel in”, weet Itai Gross. “Als je het heel goed voor elkaar hebt tien procent, heb je het slecht geregeld dan wel veertig.”
'Alleen merken die wij uitnodigen komen op ons platform'
Zo kwam hij tot de oprichting van Naduvi, een platform om woonmerken van hun overtollige voorraad af te helpen. De bestaande mogelijkheden daarvoor waren volgens hem verre van optimaal. “Het doet afbreuk aan je merk of pijn in de portemonnee”, stelt hij. “Of je verliest heel veel marge, of je ligt als mooi merk tussen producten waar je niet tussen wilt liggen.”
Naduvi realiseert volgens hem voor beide scenario’s een positief alternatief. Zijn platformfee is namelijk ‘aanzienlijk aantrekkelijker’ dan de marge die een retailer doorgaans vraagt. “Of nog erger, wat een opkoper je geeft.”
Curator
Gross kan het weten. Na twee jaar aan het roer van de Nederlandse tak van Westwing kent hij de woonbranche en de problematiek als geen ander. Wat Naduvi onderscheidt van andere outletconcepten is dat producten niet eerst naar een andere plek worden verscheept, maar rechtstreeks vanuit het merk naar de consument gaan.
Dat zorgt voor een relatief hoge marge voor het merk. Concurrenten die het hetzelfde aanpakken zijn er volgens Gross nog niet. “Al is iedereen die een bank verkoopt natuurlijk een concurrent.” Om te voorkomen dat de outletpropositie afbreuk aan de merken doet houdt Naduvi een strenge selectie aan de poort. Dat gebeurt op twee niveaus: zowel de merken als de producten worden gecureerd.
“Alleen merken die wij uitnodigen komen erop, in tegenstelling tot generieke platforms waar ieder merk zich zo kan aanmelden”, zegt Gross. “Daarnaast cureren we het aanbod om te voorkomen dat zelfs die mooie merken af en toe met minder aantrekkelijke producten komen. Leveranciers die een te lage leverbetrouwbaarheid hebben laten we niet toe. Zo kunnen we voor de consument een fijne journey faciliteren.”
Investeerders achter Naduvi zijn onder meer fonQ-oprichter Patrick Kerssemakers, mede-eigenaar Genny Freen van Scoupy en investeerder Slingshot, dat ook in onder meer VanMoof en Boldking participeert. Eerder dit jaar staken zij ruim een miljoen euro in Naduvi.
Nieuwe investeringsrondes volgen, is de verwachting. “Als wij willen expanderen door heel Europa ligt dat wel in de lijn der verwachting”, zegt Gross.
Want de ambities van Naduvi reiken verder dan de Benelux. Volgend jaar hoopt hij zijn eerste stappen over de grens te maken. Denemarken ligt voor de hand, zowel vanwege de behapbare afstand tot Amsterdam als de grote aanwezigheid van mooie woonmerken in het land.
Naduvi bestaat sinds vorig jaar en groeit volgens Gross ‘veel harder dan de businesscase doet bevroeden’. De coronacrisis die mensen wekenlang aan huis gekluisterd hield zorgde voor wat wind in de rug, erkent hij. Exacte cijfers deelt hij liever niet. “Qua bezoekers zitten we op maandbasis inmiddels in de zescijferige aantallen. En dat geldt ook voor de omzet. Dus we zijn lekker bezig.”
Wanneer het platform winst gaat maken wordt in samenspraak met de investeerders bepaald. “Er zijn verschillende strategieën. Je kunt eerst een marktaandeelspel spelen, heel groot groeien en daarna een keer winstgevend worden. Naar zo’n route neig ik meer dan op korte termijn proberen winst te creëren.”
Want om echt een probleem op te lossen voor leveranciers is schaal nodig, is zijn gedachte. “Pas als we groot genoeg zijn om duizenden producten per dag te verkopen zetten we zoden aan de dijk.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;