Het koken van een maaltijd eindigt in vrijwel elk huishouden op dezelfde manier: met een berg plastic op de hoek van het aanrecht. Dat moet anders, vinden de oprichters van Pieter Pot en zo is het idee voor een verpakkingsvrije onlinesupermarkt geboren.


Pieter Pot is vorig jaar februari opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt in Rotterdam. Het concept is simpel: klanten bestellen via de website hun boodschappen en krijgen die vervolgens in weckpotten thuisbezorgd. Is de bodem van de pot bereikt? Dan geef je de lege exemplaren weer mee met een volgende bestelling. Een kind kan de was doen. Dat gemak zorgt er volgens Bijmolt voor dat Pieter Pot een streepje voor heeft op initiatieven die het niet hebben gered, zoals Opgeweckt Noord en Bag & Buy. Daarbij moest je zelf je pot, fles of bakje mee naar de supermarkt nemen. “Mensen hebben geen zin om daar veel energie in te stoppen.” Juist de gemakkelijke werkwijze van Pieter Pot moet klanten overhalen om duurzamer hun boodschappen te doen.


'Aan het einde van het jaar draaien we...