RetailRookie Pieter Pot: boodschappen doen zonder afval
Het koken van een maaltijd eindigt in vrijwel elk huishouden op dezelfde manier: met een berg plastic op de hoek van het aanrecht. Dat moet anders, vinden de oprichters van Pieter Pot en zo is het idee voor een verpakkingsvrije onlinesupermarkt geboren.
Pieter Pot is vorig jaar februari opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt in Rotterdam. Het concept is simpel: klanten bestellen via de website hun boodschappen en krijgen die vervolgens in weckpotten thuisbezorgd. Is de bodem van de pot bereikt? Dan geef je de lege exemplaren weer mee met een volgende bestelling. Een kind kan de was doen. Dat gemak zorgt er volgens Bijmolt voor dat Pieter Pot een streepje voor heeft op initiatieven die het niet hebben gered, zoals Opgeweckt Noord en Bag & Buy. Daarbij moest je zelf je pot, fles of bakje mee naar de supermarkt nemen. “Mensen hebben geen zin om daar veel energie in te stoppen.” Juist de gemakkelijke werkwijze van Pieter Pot moet klanten overhalen om duurzamer hun boodschappen te doen.
'Aan het einde van het jaar draaien we...
Het koken van een maaltijd eindigt in vrijwel elk huishouden op dezelfde manier: met een berg plastic op de hoek van het aanrecht. Dat moet anders, vinden de oprichters van Pieter Pot en zo is het idee voor een verpakkingsvrije onlinesupermarkt geboren.
Pieter Pot is vorig jaar februari opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt in Rotterdam. Het concept is simpel: klanten bestellen via de website hun boodschappen en krijgen die vervolgens in weckpotten thuisbezorgd. Is de bodem van de pot bereikt? Dan geef je de lege exemplaren weer mee met een volgende bestelling. Een kind kan de was doen. Dat gemak zorgt er volgens Bijmolt voor dat Pieter Pot een streepje voor heeft op initiatieven die het niet hebben gered, zoals Opgeweckt Noord en Bag & Buy. Daarbij moest je zelf je pot, fles of bakje mee naar de supermarkt nemen. “Mensen hebben geen zin om daar veel energie in te stoppen.” Juist de gemakkelijke werkwijze van Pieter Pot moet klanten overhalen om duurzamer hun boodschappen te doen.
'Aan het einde van het jaar draaien we break-even'
De startup bezorgt houdbare producten, zoals muesli, noten en granen. Verse producten laat het duo links liggen, omdat je die al gemakkelijk verpakkingsvrij kunt krijgen op de markt of bij partijen als Boerschappen. “Wij zijn daar aanvullend op”, vertelt Schoemaker. “Eerst gaan we meer consumenten bereiken en dan overwegen we om ons assortiment uit te breiden met categorieën zoals vers en gekoeld. We kunnen ook een samenwerking aangaan met een andere supermarkt, zodat consumenten al hun boodschappen in één keer kunnen doen.”
Heel Holland aan de pot
Sinds de start heeft de verpakkingsvrije supermarkt een vlucht genomen. Wat begon met zo’n driehonderd klanten in de omgeving van Rotterdam is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk concept met tweeduizend terugkerende klanten en 22 duizend klanten op de wachtlijst. Die enorme groei is vooral te danken aan hun aanpak bij de landelijke uitrol waarbij ze elke dag een nieuwe stad kozen, de lokale media benaderden en inwoners via social media targetten. Zo konden ze lokaal de juiste doelgroep aanspreken. “De mensen op de wachtlijst zijn niet allemaal klanten die een eerste bestelling plaatsen of een vaste klant worden”, vertelt Schoemaker. “Waarschijnlijk blijft er zo’n dertig procent uiteindelijk hangen. Zo werkt dat bij Picnic ook.”
Circulair systeem
Aan het einde van het jaar denkt het duo zevenduizend terugkerende klanten te hebben. “Daarmee moeten we break-even draaien en winstgevend zijn”, zegt Schoemaker. Het knelpunt om dat op dit moment te realiseren is het werkkapitaal om de nieuwe potten en voorraden te kunnen kopen. Daarom is Pieter Pot bezig met een investeringsronde bij diverse fondsen. Eind vorig jaar hield de startup al een crowdfundingsactie, ontving het een eenmalige subsidie en een investering van zijn huidige adviseurs. Samen was dat goed voor zo’n half miljoen euro groeigeld in 2019. Het geld is gebruikt om de landelijke uitrol te financieren en extra weckpotten te kopen.
Aan ambitie ontbreekt het de mannen niet. Zo denken ze volgend jaar uit te breiden naar België. Te beginnen in Vlaanderen. “Wekelijks zijn er wel drie Belgen die bij ons aankloppen.” Via het bezorgnetwerk van PostNL kan daaraan gemakkelijk gehoor gegeven worden. Daarnaast zijn de potten nu vooralsnog gevuld met privatelabel producten van Pieter Pot zelf. De ambitie is niet alleen om dat assortiment het komende jaar uit te breiden, maar ook om de samenwerking met diverse A-merken aan te gaan. “Uiteindelijk worden wij het circulaire systeem waarmee merkproducten in onze potten in bestaande retail kunnen liggen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;