Supers en elektronicaretailers maken langzaam ruimte vrij voor elektronische schapkaarten. Ontwikkelaars werken alweer aan de volgende stap: slimme schappen die voorraadbeheer, klantdata, marketing én connected home combineren. Zijn de cornflakes bijna op? Je keukenkastje bestelt een nieuwe voorraad.


Enkele jaren na de eeuwwisseling volgden twee opvallende nieuwsfeiten elkaar binnen enkele maanden op: Walmart start een test met slimme schappen… en Walmart trekt de stekker uit de slimme schappen. De pilot met RFID-technologie die voorraadbeheer eenvoudiger moest maken zou geen toegevoegde waarde hebben. Wie begin dit jaar tijdens NRF Retail’s Big Show om zich heen keek zag dat de ontwikkeling van smart shelves echter niet heeft stil gestaan. Waar de focus in de begintijd op voorraadbeheer lag worden slimme schappen nu echter ook ingezet als communicatiemiddel met de klant.


Techontwikkelaars en retailers trekken hierbij nauw met elkaar op. Kijk naar wat Microsoft en de Amerikaanse supermarktketen Kroger al enige jaren doen. Kroger toont via elektronische, schapbrede schermstrippen dynamische prijzen of...