RetailRookie The Flower Family: online bloemenservice
De bloemensector kan wel wat opgefleurd worden, vindt The Flower Family. De speler wil de branche verduurzamen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een toekomst geven. De missie? “flowering a better world”, aldus medeoprichter Jos van Beuningen.
Erg efficiënt is de huidige werkwijze in de bloemenwereld niet, vindt Jos van Beuningen. Een kweker snijdt de bloemen af waarna groothandelaren ze inkopen op de veiling. De volgende schakel in de keten is de bloemist die de bloemen koopt bij de groothandel en er boeketten van maakt. “Het slaat natuurlijk nergens op dat je een bloem die twee, maximaal drie weken staat, afsnijdt bij de kwekerij en dan pas kijkt wie ‘m eigenlijk wil hebben.”
CV Ilja Bakx
2016 – heden
cto The Flower Family
2016 – heden
medeoprichter MakeTek
2016 – 2018
cto Taqanu
Dat moet beter, vindt Van...
De bloemensector kan wel wat opgefleurd worden, vindt The Flower Family. De speler wil de branche verduurzamen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een toekomst geven. De missie? “flowering a better world”, aldus medeoprichter Jos van Beuningen.
Erg efficiënt is de huidige werkwijze in de bloemenwereld niet, vindt Jos van Beuningen. Een kweker snijdt de bloemen af waarna groothandelaren ze inkopen op de veiling. De volgende schakel in de keten is de bloemist die de bloemen koopt bij de groothandel en er boeketten van maakt. “Het slaat natuurlijk nergens op dat je een bloem die twee, maximaal drie weken staat, afsnijdt bij de kwekerij en dan pas kijkt wie ‘m eigenlijk wil hebben.”
Dat moet beter, vindt Van Beuningen en hij richt The Flower Company op met zijn beste vriend Laurens Mulder. Ze stellen boeketten samen op basis van de vraag van consument. Alleen de daarvoor benodigde bloemen worden afgesneden zodat er geen sprake is van verspilling. The Flower Family verkoopt boeketten en planten aan zowel de particuliere als zakelijke markt. Je kunt er terecht voor een eenmalig bosje bloemen, maar ook een abonnement afnemen voor als je bijvoorbeeld elke twee weken een vers boeket op tafel wilt. Dan behoor je tot de family members.
'Onzinnig dat je een bloem afsnijdt en dan pas kijkt wie ‘m eigenlijk wil hebben'
Meer dan bloemen
Hoewel het concept zijn bloemen direct bestelt bij een kweker is het niet zozeer de bedoeling om de groothandel buitenspel te zetten, aldus Van Beuningen. “Het gaat ons erom dat we duurzame bloemen op een duurzame manier bij de consument krijgen.” The Flower Family werkt met gecertificeerde kwekers die zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen en water gebruiken en duurzaam omgaan met hun energievoorzieningen. “We streven bovendien naar een eerlijke prijs voor de kweker. Nu gaan duurzaam en niet-duurzaam geteelde bloemen weg voor dezelfde prijs. Dat moet anders.”
Ook op sociaal-maatschappelijk vlak zet The Flower Family zich in. Bij het bedrijf werken mensen die niet altijd gemakkelijk een baan vinden, zogeheten talenten. “Iedereen, ongeacht afkomst of beperkingen, beschikt over talenten. Het is alleen zaak om die te scouten en te ontplooien.”
De startup is zeker niet de enige online bloemenservice van ons land. Hoeveel ruimte is er nog in de markt met een inmiddels gevestigde speler als bijvoorbeeld Bloomon? “Bloomon is een groot en sterk merk waar wij respect voor hebben, maar wij zien hen niet als directe concurrent”, zegt hij. “Wij verkopen bloemen met een verhaal, niet alleen bloemen.” Steeds meer consumenten willen weten waar hun aankopen vandaan komen, hoe de arbeidsprocessen zijn en hoe duurzaam het product is. Een partij als Bloomon biedt dat volgens hem niet. Hoewel de focus vooralsnog online ligt, denkt Van Beuningen voorzichtig aan een fysieke plek. Bijvoorbeeld een conceptstore met een lunchroom en bloemenzaak en met de talenten van The Flower Family achter de balie. “Daarvoor zouden we kunnen samenwerken met een Marqt of een Tony’s Chocolonely, omdat wij in ons dna veel raakvlakken met die merken hebben.”
En daarna? “Onze slogan is flowering a better world, niet flowering a better Holland of Amsterdam. We zijn wel degelijk jongens met ambities.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;