Een jaar vol hoogtepunten zou het worden voor Rituals: één miljard euro omzet, meer dan duizend winkels, het twintigjarig jubileum en de komst van het eerste eigen warenhuis. “Begin maart kondigde ik nog aan dat het een fantastisch jaar werd en twee weken later zaten we op een andere planeet.” Raymond Cloosterman, geestelijk vader en ceo, blikt terug op het turbulente voorjaar maar vooral vooruit. Want vliegen op de automatische piloot is geen optie als je nog honderden ideeën hebt.


En toen kwam corona is inmiddels een gevleugelde uitspraak. Vertel eens over de impact van de pandemie op Rituals.
“Vooral het begin van de coronacrisis vond ik erg zwaar. Er was nul perspectief en zoveel onduidelijk. We hebben zoveel mensen die voor ons werken en op ons rekenen, hoe gaat dit eindigen? Stel je eens voor dat er 850 winkels zijn waar nul cash binnenkomt, terwijl er voor tientallen miljoenen per maand openstaat aan personeelskosten en winkelhuren en er ook nog voor tientallen miljoenen aan spullen binnenkomt. Het lastige was dat we de situatie niet konden overzien. Ik was boos en af en...