RetailRookie GoWheely: leaseconcept voor kinderwagens
Niet kopen, maar leasen. Een groeiende groep consumenten ruilt eigendom in voor gebruik. Ook de allerjongsten moeten eraan geloven, nu steeds meer ouders GoWheely ontdekken: de Swapfiets voor kinderwagens.
Zelf werd hij bijna vijf jaar geleden voor het eerst vader. Piet Huige is lid van een generatie die niet per se streeft naar méér, groter en beter, maar steeds vaker kritisch kijkt naar het eigen consumptiepatroon en de ecologische voetafdruk. Zo ook Huige die destijds in een klein appartement in Amsterdam woonde. “Zo’n 55 vierkante meter, op drie hoog. We konden maar een klein kinderkamertje maken.”
Dat kleine kamertje stond al snel bomvol spullen, vertelt de dertiger. En dan moest de kinderwagen, waarvoor je al snel duizend euro neerlegt, er nog bij. “Ik stond versteld van hoeveel zooi je nodig hebt voor een kind. En dat terwijl ik liever zo min mogelijk spullen heb.”
Maar wat Swapfiets met fietsen kon, kon Huige met kinderwagens. “Die passen precies in dat servicemodel”, vindt hij. De Amsterdammer pitchte zijn idee om kinderwagens te gaan leasen...
Niet kopen, maar leasen. Een groeiende groep consumenten ruilt eigendom in voor gebruik. Ook de allerjongsten moeten eraan geloven, nu steeds meer ouders GoWheely ontdekken: de Swapfiets voor kinderwagens.
Zelf werd hij bijna vijf jaar geleden voor het eerst vader. Piet Huige is lid van een generatie die niet per se streeft naar méér, groter en beter, maar steeds vaker kritisch kijkt naar het eigen consumptiepatroon en de ecologische voetafdruk. Zo ook Huige die destijds in een klein appartement in Amsterdam woonde. “Zo’n 55 vierkante meter, op drie hoog. We konden maar een klein kinderkamertje maken.”
Dat kleine kamertje stond al snel bomvol spullen, vertelt de dertiger. En dan moest de kinderwagen, waarvoor je al snel duizend euro neerlegt, er nog bij. “Ik stond versteld van hoeveel zooi je nodig hebt voor een kind. En dat terwijl ik liever zo min mogelijk spullen heb.”
Maar wat Swapfiets met fietsen kon, kon Huige met kinderwagens. “Die passen precies in dat servicemodel”, vindt hij. De Amsterdammer pitchte zijn idee om kinderwagens te gaan leasen bij andere (aanstaande) ouders die stuk voor stuk enthousiast reageerden. Een businesscase verder en GoWheely was geboren.
Servicemodel
Bugaboo, Joolz: in eerste instantie richtte Huige zijn pijlen op de grote, meest bekende merken. Die eerste bleek het leasemodel echter al eens uitgeprobeerd te hebben, zonder succes. “Dat had te maken met de productie en het ontwerp van de kinderwagens”, aldus Huige. Door de vele bewegende onderdelen werden de servicekosten al snel erg hoog. “Daarbij was de inkoopprijs van de wagens zo hoog dat het niet haalbaar was om ze binnen een jaar terug te verdienen tegen een redelijk leasebedrag.”
Per toeval kwam de ondernemer bij Greentom terecht, een Nederlands bedrijf dat duurzame kinderwagens en buggy’s maakt. “Dat zijn modulair opgebouwde wagens met gemakkelijk vervangbare componenten. En dan niet 250 of driehonderd unieke onderdelen, maar slechts 28.”
Waar Huige in het begin alles rondom GoWheely uit eigen zak betaalde, kreeg hij in december een lening van Rabobank van 150 duizend euro. Vanaf dat moment ging het balletje echt rollen. Totdat het coronavirus de kop opstak en voor leverproblemen vanuit China zorgde. “De crisis heeft blootgelegd hoe afhankelijk ik ben van deze ene leverancier”, zegt Huige. “We werken er hard aan om dat in de toekomst te voorkomen.”
'Onvoorstelbaar, hoeveel zooi je nodig hebt voor een kind'
Huiges geloof in zijn concept staat nog steeds als een huis. “De babyindustrie is onwijs vervuilend en het bewustzijn onder jonge ouders neemt toe”, legt hij uit. “Onze kinderwagen bestaat volledig uit gerecycled materiaal en past goed in het duurzame plaatje. Plus: als je er klaar mee bent, stuur je ‘m gewoon terug.”
Het is een servicemodel dat het volgens hem ook goed doet in Duitsland en Scandinavië. “Uiteindelijk willen we over de grens uitbreiden.” Maar voor nu ligt de focus op ‘keiharde groei’ binnen Nederland, door onder meer een samenwerking met het platform Ouders van Nu. “Ik wil een sterk, duurzaam bedrijf opbouwen dat – bij wijze van spreken – over duizend jaar nog bestaat.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;