Niet kopen, maar leasen. Een groeiende groep consumenten ruilt eigendom in voor gebruik. Ook de allerjongsten moeten eraan geloven, nu steeds meer ouders GoWheely ontdekken: de Swapfiets voor kinderwagens.


Zelf werd hij bijna vijf jaar geleden voor het eerst vader. Piet Huige is lid van een generatie die niet per se streeft naar méér, groter en beter, maar steeds vaker kritisch kijkt naar het eigen consumptiepatroon en de ecologische voetafdruk. Zo ook Huige die destijds in een klein appartement in Amsterdam woonde. “Zo’n 55 vierkante meter, op drie hoog. We konden maar een klein kinderkamertje maken.”


Dat kleine kamertje stond al snel bomvol spullen, vertelt de dertiger. En dan moest de kinderwagen, waarvoor je al snel duizend euro neerlegt, er nog bij. “Ik stond versteld van hoeveel zooi je nodig hebt voor een kind. En dat terwijl ik liever zo min mogelijk spullen heb.”


Maar wat Swapfiets met fietsen kon, kon Huige met kinderwagens. “Die passen precies in dat servicemodel”, vindt hij. De Amsterdammer pitchte zijn idee om kinderwagens te gaan leasen bij andere (aanstaande) ouders die stuk voor stuk enthousiast reageerden. Een businesscase verder en GoWheely was geboren.