September is de maand van de RetailRookies. Het redactieteam van RetailTrends heeft wederom tien opvallende en kleurrijke initiatieven in retail geselecteerd. Van een online outlet voor beautymerken tot ondergoed tegen urineverlies, van abonnementen op refurbished kinderfietsen tot abonnementen op kunstbloemen. Duurzaamheid en ‘een echt verhaal’ lopen als een rode draad door vrijwel al deze nieuwe initiatieven heen.


RetailTrends RetailRookies 2021-2022
In 2014 selecteerde onze redactie voor het eerst tien RetailRookies. RetailTrends bestond tien jaar en in dat kader werd het idee van de RetailRookies geboren. Een van de RetailRookies van het eerste uur was Yoghurt Barn, onlangs omgedoopt naar YB by Yoghurt Barn. Ook bij YB staan duurzaamheid en ‘een echt verhaal’ hoog in het vaandel. Vorig jaar sprak ik oprichter Wouter Staal uitgebreid over de retaillessen uit zijn carrière voor de RetailTrends Podcast.

Nieuwe generaties aan zet
Naast senior-ceo’s als John van der Ent (Spar), Ed van de Weerd (A.S. Watson), Roland Kahn (Coolinvestments) en Debbie Klein (Leen Bakker, Kwantum) spreek ik steeds vaker ‘rookies’ die het heft in handen krijgen van retailbedrijven. Neem bijvoorbeeld Jan Baan, coo en mede-eigenaar van Omoda. Jan is 27 jaar jong en heeft sinds enige tijd de operationele leiding van dit succesvolle familiebedrijf. Ruim een uur lang wijze en gepassioneerde retaillessen van deze jonge coo. De ‘oude’ generatie (met onder meer Jans schoonvader) biedt ruimte aan de jonge generatie om met het familiebedrijf nieuwe wegen in te slaan.


Datzelfde is te zien bij fashionretailer Shoeby. Zoon Mitch van Deursen (28) nam met zijn zus Jill de dagelijkse leiding over van hun ouders Mieke en John van Deursen. Beide interviews geven een prachtig beeld hoe de jonge garde denkt en handelt. Groots en digitaal zijn de kernbegrippen als je naar de ambitieuze verhalen van deze ondernemers luistert.


Zelf droeg ik onlangs de operationele en commerciële leiding van RetailTrends over aan mijn zoons Benjamin (28) en Gideon (26). Prachtig hoe zij met hoofdredacteur Amnon Vogel (30) en het gehele team van RetailTrends Media invulling geven aan deze grote verantwoordelijkheid. Ik blijf zelf volop betrokken bij alle ontwikkelingen van RetailTrends en onze prachtige sector, als directeur/eigenaar en als coach voor de rookies in ons team.


RetailTrends Live
Tijdens ons flagshipevent RetailTrends Live in het DeLaMar Theater in Amsterdam pitchen de tien RetailRookies van deze editie ten overstaan van een volle zaal en een ‘senior’ vakjury met onder meer Sander van der Laan (ceo Action), Marit van Egmond (ceo Albert Heijn), Eelco Gelauff (directeur Retail bij sponsor ABN AMRO) hun retailinitiatief. De winnaar mag zich een jaar lang RetailRookie of the Year noemen. Ik wens jullie allemaal veel inspiratie bij het lezen van de interviews met de tien RetailRookies.


Maar ook met de vele retaillessen van Roland Kahn die in deze editie uitgebreid aan het woord komt. Na vijftig jaar in retail droeg deze kleurrijke ondernemer de dagelijkse leiding van het familiebedrijf Coolinvestments over aan zijn zoons Joshua en Jonathan. En ook deze jongemannen krijgen de ruimte om het bedrijf op hun manier voort te zetten.