Verkoop bloemen en planten in supermarkt is over vijf jaar verdubbeld
Gepubliceerd op 3 maart 2005 om 00:00
Over vijf jaar verkopen de Nederlandse supermarkten tweemaal zoveel bloemen en planten dan nu het geval is. Dit blijkt uit cijfers van ACNielsen. Momenteel bedraagt de omzet aan sierproducten in de 4.800 supermarkten 170 tot 190 miljoen euro. Dat is bijna 19% van de totale omzet aan bloemen en planten van 1,5 miljard.Zo?n 45% van de supermarkten verkoopt nu sierproducten, maar dat aantal zal stijgen. Bovendien zullen de supermarkten hun bloemen- en plantenverkoop professionaliseren. De verkoop vindt ofwel bij de gewone kassa, ofwel bij een aparte balie ofwel binnen in een shop-in-shop formule plaats. Vrijwel alle bloemen die de supermarkt verkoopt zijn bestemd voor thuisgebruik. Mensen vinden een bloemetje uit de supermarkt niet ogen als cadeautje. Om hun marktaandeel te verhogen moeten supermarkten het juiste assortiment hebben en niet meer dan 6 euro voor een bos bloemen vragen. Deen is de supermarkt die de meeste aandacht besteedt aan de verkoopt van sierproducten qua assortiment en uitstraling. Aldi verkoopt vooral veel. Albert Heijn past de verkoop aan lokale omstandigheden aan.
Reacties 0