De Deense woonketen JYSK startte drie jaar geleden in Nederland. Onlangs opende het 24e filiaal. De focus voor de komende jaren ligt nog steeds op snelle groei, maar er is ook meer aandacht voor de resultaten van bestaande vestigingen. “We groeien ongelooflijk hard.”
Toen JYSK drie jaar geleden naar Nederland kwam en tegelijkertijd vier winkels opende, waren de vergelijkingen met het eveneens Scandinavische IKEA niet van de lucht. Wellicht was het logisch, maar wie de keten goed bekijkt, ziet duidelijke verschillen, meent Allard van Etten, market manager, die vanaf het eerste uur betrokken is geweest bij de woonketen.
“Misschien lijken IKEA en JYSK op elkaar qua structuur en komen we beide uit Scandinavië, maar daar houden de vergelijkingen wel op. Waar IKEA de consument naar zich toe laat komen in grote vestigingen van twintig- tot dertigduizend vierkante meter, zoeken wij de consument juist dichter bij huis op, met kleinere vestigingen van dertien- tot vijftienhonderd vierkante meter. We willen het liefst in elk perifeer winkel gebied aanwezig zijn, aan de rand van een centrum of stad. Voorts hebben we een andere aanpak voor het aanbieden van de artikelen. Er is wel aandacht voor inspiratie-voorbeelden, maar grotendeels vind je de artikelen in het schap.”
Het gehele interview is te lezen in het januarinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
'De McDonald's van de woonwereld'
Gepubliceerd op 19 januari 2009 om 00:00
Reacties 0