Dit jaar even geen marketingplannen rondom sociale netwerken en MVO. Dat is de heersende opvatting onder marketeers, zo stelt Anderson Analytics, dat onderzoek deed onder de 643 leden van de Marketing Executives Networking Group (MENG).
Marketeers gaan dit jaar back to basics met een hernieuwde focus op de consument. Er wordt geïnvesteerd in research en insights. En, ‘even geen milieu’, zo is het parool voor 2009. Anderson Analytics schetste vijf marketingtrends voor 2009, meldt Marketing Online.
1- Insights en innovatie. Strategie van de marketeer om de recessie te bestrijden. Van de respondenten geeft 72 procent aan meer of dezelfde inspanning gaan doen op het gebied van innovatie, 39 procent zegt dat ze meer zullen doen aan marktonderzoek.
2- De consument is het belangrijkst. Retentie en tevreden consumenten zijn de toverwoorden voor dit jaar. Gevolgd door ROI, brand loyalty en segmentatie.
3- Even geen ‘groen’. Global warming daalt met veertien plaatsen in de lijst. MVO Marketing scoort vijf procent minder dan in 2008.
4- Web 2.0-moe. Het aantal marketeers dat niets moet weten van Web2.0, blogs en social networking is tweemaal zoveel als vorig jaar. Tegelijkertijd stelt de beroepsgroep dat ze niet genoeg van deze onderwerpen afweten.
5- China is het beloofde land. Van de marketeers die over de grens werken, ziet 53 procent de meeste kansen in China. India komt op een tweede plek met zeventien procent van de stemmen.
'Buik vol van MVO en Web 2.0'
Gepubliceerd op 19 januari 2009 om 00:00
Reacties 0