Om kandidaat-franchisenemers meer inzicht te geven in bepaalde formules, is het 'Franchise Keurmerk' in het leven geroepen. “Tot op heden ontbrak toezicht op het kwaliteitsbeheer van formules waardoor het lastig is voor kandidaat-franchisenemers om een objectief en compleet beeld van de totale formule te vormen”, aldus Emy Smolders, directeur van FANchise, het bedrijf dat het keurmerk bedacht.
Het Franchise Keurmerk bestaat sinds 1 maart. Smolders: “Hiermee kunnen organisaties op een transparante manier aantonen dat zij niet alleen compleet zijn in hun aanbod, maar ook zorgen voor kwaliteit en continuïteit binnen hun formule.”
De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) meldt dat voor franchisers sinds geruime tijd reeds een keurmerk bestaat. “FANchise suggereert dat er nog geen keurmerk is, terwijl deze wel degelijk bestaat. Deze heeft de NFV jaren geleden in het leven geroepen”, aldus Cees Bothof, bestuurslid van de NFV. Volgens Smolders is dit keurmerk echter niet toereikend voor alle franchisers. “Binnen de NFV is toezicht, maar aangezien van de zeshonderd franchiseformules 190 zijn aangesloten bij deze vereniging, ontbreekt de controle bij tweederde van de franchiseformules. Het Franchise Keurmerk is opgezet om meer transparantie in de markt te krijgen.”
Het certificeringstraject is volgens Smolders redelijk intensief. “Het bestaat onder meer uit een online vragenlijst. Hiermee wordt het verschil in beleving van de formule onderzocht tussen franchisegever en franchisenemers. Daarnaast worden de interne procedures op volledigheid beoordeeld en worden interviews afgenomen op een aantal specifieke gebieden.” Het Franchise Keurmerk wordt alleen aan franchiseorganisaties toegekend bij gebleken succes.
“In deze economische tijden zijn er juist kansen voor franchiseorganisaties. Mensen die ontslagen worden durven nu de stap van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap makkelijker te maken, omdat zij zich gesteund voelen door een solide franchiseorganisatie en minder risico lopen.”
Door het Franchise Keurmerk wordt de organisatie geëtaleerd als een franchiseorganisatie met de juiste ingrediënten, aldus Smolders. “Zodoende kan elke kandidaat-franchisenemer ‘winkelen’ op basis van een goede prijs/kwaliteit verhouding. De franchiseorganisatie daarentegen krijgt met behulp van het Franchise Keurmerk een groter aanbod van kwalitatievere franchisenemers, waardoor de formule ook kan groeien.”
Keurmerk geïntroduceerd voor franchisers
Gepubliceerd op 10 maart 2009 om 00:00
Reacties 0