Delhaize passeert Carrefour als grootste
Gepubliceerd op 4 augustus 2009 om 00:00
Delhaize won van april tot en met juni op jaarbasis 0,31 procentpunt marktaandeel en kwam uit op 25,37 procent. Carrefour zakte 0,37 procentpunt tot 25,19 procent. Uitdager Colruyt ging 0,89 procentpunt vooruit tot 23,67 procent.
Carrefour levert in België al jaren terrein in. Hoewel de groep er via prijsinvesteringen, extra promoties en het schrappen van het merk GB de daling het voorbije kwartaal wat wist te verkleinen, kon ze niet verhinderen dat ze wegzakte naar de tweede plaats.
Vanuit het hoofdkantoor in Parijs kwam al het signaal dat het zo niet verder kan met Carrefour. Er werd zelfs al een nieuwe topman aangesteld die tegen het einde van dit jaar een reddingsplan klaar moet hebben.
Delhaize, dat de voorbije jaren nagenoeg stabiel bleef op een marktaandeel van 25 procent, profiteert de afgelopen tijd van een agressievere communicatie over zijn prijzen en huismerken. Na enkele mindere kwartalen eind 2007, begin 2008 is de groep sinds kort bezig aan een voorzichtig herstel.
Reacties 0