De Britse supermarktketen Asda zet zijn klanten op de bestuurdersstoel. Door klanten mee te laten denken over het beleid hoopt de retailer een grotere klantenbinding te bewerkstelligen. Dat schrijft The Wall Street Journal.
Het dochterbedrijf van Walmart concentreerde zich eerder alleen op het bieden van lage prijzen. Met het idee om klanten te laten meepraten over allerlei beleidsbeslissingen denkt Asda zijn rivalen de loef af te steken.
“Mijn ambitie is klanten actief te betrekken bij elk onderdeel van het beleid, om volledige openheid te geven over hoe wij opereren”, verklaart topman Andy Bond. “We willen onze klanten in staat stellen besluiten te nemen die invloed hebben op wat we verkopen en hoe we het verkopen.”
Asda laat zijn klanten bijvoorbeeld meepraten over productontwikkelingen en verpakkingen. Vanaf januari kunnen achttienduizend vaste klanten vast kennismaken met producten voor deze in de schappen komen te liggen. Verder komt de keten met een weblog en de installatie van webcams, die een kijkje in de keuken van het bedrijf bieden.
Een ander onderdeel is de ‘transparante’ winkel die volgend jaar komt in Gorseinon in Zuidwest-Wales. In de winkel komen schermen waarop te zien is wat er ‘achter’ gebeurt. Gewone muren maken plaats voor glas, zodat klanten zich kunnen vergapen aan delen van de vestiging die normaal buiten het zicht blijven.
Meedenken loont voor de klanten. Het beste idee om geld te besparen wordt vanaf begin volgend jaar rijkelijk beloond. Als een idee Asda twee miljoen Britse pond scheelt, dan kan de bedenker in aanmerking komen voor een cheque van honderdduizend Britse pond, dan wel vijf procent van de besparingen in het eerste jaar.
Asda laat klant beleid maken
Gepubliceerd op 2 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0