Mona heeft de 'FNLI Merk van het Jaar 2009-Award' gewonnen. Volgens supermarktklanten scoort het merk het best op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) reikte de prijs vorige week uit tijdens zijn jaarlijkse bijeenkomst.
De top vijf bestaat verder uit Verkade, Douwe Egberts, Pickwick en Dr. Oetker. In totaal werden 91 A-merken beoordeeld op hun mentale merkkracht, door een panel van ruim 5.900 primaire boodschappers. Elk merk werd door minimaal 475 boodschappers beoordeeld.
De gemiddelde merkkracht van de onderzochte levensmiddelenmerken ten opzichte van vorig jaar nam licht af, van 6,55 naar 6,44, concludeerden de onderzoekers. Die afname wordt volgens de onderzoekers vooral veroorzaakt door een minder hoge score op de vitaliteit van de merken.
Voor de award Merk van het Jaar werkt FNLI samen met EFMI Business School en onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux.
Categoriewinnaars 2009
1. Bier: Hertog Jan
2. Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts
3. Snacks, zoetwaren, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade
4. Kruidenierswaren overig: Conimex
5. Zuivel, kaas en geelvetten: Mona
6. Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker
7. Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers
Mona Merk van het Jaar 2009
Gepubliceerd op 12 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0