Consument wil niet extra betalen voor duurzaam voedsel

De Nederlandse consument voelt er niets voor meer te betalen voor duurzaam geproduceerd voedsel. Hierdoor blijft het marktaandeel van bijvoorbeeld biologische producten vrij laag. Voor gezonde voeding, bijvoorbeeld light-producten, willen Nederlanders zelfs minder uitgeven. Dit is de conclusie van twee onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), zo meldt Nu.nl.

De consument denkt in veel gevallen dat duurzame producten van mindere kwaliteit zijn. Hierdoor willen zij er niet meer voor betalen, aldus de onderzoekers van de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Onder duurzame producten verstaan de twee wetenschappers levensmiddelen met een eko-, bio-, of fair trade-label.

Voor dit soort producten is de consument bereid zes procent meer te betalen. Momenteel ligt het prijsverschil met producten zonder een dergelijk label tussen de tien en veertig procent. Voor producten met een gezondheidsclaim wil de consument niet extra betalen. Zij zouden hiervoor juist vijf procent minder willen uittrekken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument bij aanschaf van basisproducten zoals yoghurt of rijst een rationele afweging maakt. Bij aanschaf van luxeproducten zoals chocola maakt men vaker een emotionele afweging. Hierbij speelt vooral schuldgevoel een rol. 

Mensen die zich schuldig voelen over het kopen van een chocoladereep, tracht dat gevoel te rechtvaardigen door voor een fair trade reep te kiezen. 'Ik geniet, maar doe toch iets goeds' is dan vaak de gedachte.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!